Lentoyhteyksissä tarvitaan nopeita ratkaisuja

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eero Heinäluoma toivoo hallitukselta nopeita toimia, joilla maakuntien lentoyhteydet turvataan. Heinäluoma esittää selvitysmiestä, joka voisi nopeasti käydä lävitse kaikki asiassa olevat vaihtoehdot. Jos hallitus ei saa tulosta aikaan, on eduskunnan tartuttava aiheeseen heti syysistuntokauden alussa. Heinäluoman mukaan toimivilla liikenneyhteyksillä on suuri merkitys alueiden elinvoimalle ja elinkeinoelämän sijoittumispäätöksille.

Suomen tasapainoiselle kehitykselle toimivat liikenneyhteydet ovat elinehto. Elinkeinoelämä tarvitsee tänä päivänä nopeita yhteyksiä maailmalle ja tuotteet on saatava kustannustehokkaasti maailmanmarkkinoille. Valtiolla on ratkaiseva vastuu liikenneverkon kunnosta ja sitä kautta Suomen kilpailukyvystä. Kansalaisten viihtyvyydelle, työnteolle ja matkustusturvallisuudelle toimiva liikenneverkko on äärimmäisen tärkeä juttu.

Lipposen II -hallituksen aikainen päätös Kerava-Lahti –oikoradasta on hyvä esimerkki, miten liikennehankkeet vaikuttavat yhteiskuntakehitykseen. Lahden alueen kehitys sai päätöksestä huomattavan vauhdittajan, mikä on näkynyt yritysten sijaintipäätöksissä ja alueen työllisyydessä. Junaliikenteen asiakasmäärät kääntyivät selvään kasvuun koko itäradalla.

Finncomin ilmoitus lopettaa liikennöinti Poriin, Seinäjoelle ja Jyväskylään on takaisku kaikkien näiden maakuntien kehitysnäkymille. Alueiden kannalta pitkä epävarmuus tulevista yhteyksistä on turmiollista sekin. Siksikin maan hallituksen täytyisi ottaa rintamavastuuta eri vaihtoehtojen läpikäynnistä ja asioiden ratkaisemisesta. Kun asiat ovat solmussa, ei ole luottaminen markkinavoimien apuun.

Hallituksen pitäisi nopeasti asettaa selvitysmies, jonka tehtävänä olisi käydä eri vaihtoehdot lentoliikenteen jatkamisesta lävitse ja tehdä asiaa koskeva ehdotus. Vaihtoehtoja on monia. Yksi on Finnairin ja Finncomin välillä syntyvä uusi yhteisymmärrys, jossa vanhat neuvotteluasetelmat ja arvovaltatekijät laitetaan sivuun. Vaihtoehtona voi pitää myös kokonaan uutta, maakuntien pienlentokenttien liikenteeseen keskittyvää yhtiötä. Pakettiin kuuluu myös pienkenttien liikennöintimaksujen kriittinen arviointi. Ja tietysti yksi vaihtoehto on liikenteen kilpailuttaminen ja julkinen tuki reitille.

Lentoliikenteen lopettaminen maakuntakeskuksiin ja liikenteen siirtäminen juniin eivät ole tähän päivään kuuluvia todellisia vaihtoehtoja. Lentoliikenteen korvaavia nopeita junayhteyksiä ei ole sormia napsauttamalla saatavilla eikä nykyhallituksen valmius käyttää varoja näytä kovin kummoiselta parempien junayhteyksien aikaansaamiseksi.

Hallituksen liikennepolitiikan ote lipsuu muuallakin. Seinäjoki-Oulu -radan kunnostaminen on moneen kertaan todettu maan väylähankkeiden ykköseksi. Ministeri Katainen on kuitenkin nipistänyt hankerahoituksen viiteen miljoonaan euroon, joka tarkoittaa parannustöiden venymistä pitkälti 2020-luvun puolelle. Tällä aikaa edessä olisi siis vuosittaisia junamatkustajien siirtämisiä busseihin ja kokonaiskustannusten karkaaminen käsistä. Asiantuntija-arvio on, että valtiolle töiden pilkkominen ja pitkittäminen aiheuttaa yli 100 miljoonan euron lisäkustannukset. Lisärahan vaatiminen tämän rataosuuden kunnostamiseen tässä ja nyt on siis itse asiassa valtion varojen säästämistä seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Toinen asia on, että Seinäjoki-Oulu -rata pitäisi rakentaa kokonaisuudessaan kaksiraiteiseksi ja kerralla. Näin liikennöinti voisi jatkua ilman häiriötä myös perusparannustöiden aikana. Samalla syntyisi mahdollisuus aidosti nopeaan ja turvalliseen yhteyteen Helsingin ja Oulun välille. Sosialidemokraatit ovat tarjonneet tätä vaihtoehtoa jo moneen kertaan. Keskustalainen liikenneministeri ei ole rohjennut edes puhua asian puolesta.

Sosialidemokraatit esittivät Seinäjoki-Oulu -radan nyt tarvitsemaa 50 miljoonaa euroa lisäbudjettiin viime kesäkuussa. Silloin koko hallitusrintama oli ehdotusta vastaan. Tilanteen karmeuden tultua julki, ovat niin keskusta kuin vihreätkin rientäneet esittämään lisärahoitusta.

Vihreiden malli Seinäjoki-Oulu -ratatöiden rakentamiseen kertoo paljon vihreiden hallituspolitiikan roolista. Vihreät esittävät Seinäjoki-Oulu -rahoituksen poisottamista E 18 -tiehankkeesta ja Haminan ohikulkutiestä. Hölmöläiset siis paikkaamaan takkia, on vihreä ratkaisumalli. Rekkaralli ja itäsuunnan liikenneturvallisuus eivät paljoa paina vihreiden vaakakupissa. Haminan-Pietarin suunta on kuitenkin juuri se toinen strateginen liikenneväylä, johon satsauksia koko maankin kehityksen kannalta tarvitaan.

E 18 -hankkeen rahoituksen lopettaminen tarkoittaisi hallituksen liikennepolitiikan haaksirikkoa. Edessä olevissa ratkaisuissa onkin pelissä hallituksen uskottavuus paitsi liikennepolitiikassa niin koko aluekehityksessä.

Uskon, että eduskunnassa on yli puoluerajojen halu turvata maakunnalliset liikenneyhteydet. Jos hallitus ei saa tuloksia aikaan nopeasti, on eduskunnan tartuttava asiaan heti syysistuntokauden alkaessa.

Eero Heinäluoma

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.