Uhkaako Finnairia Kreikan tauti?

Tämän vuoden puolella lentoyhtiö Finnair on kompuroinut ongelmasta toiseen. Taustalla ovat muun muassa toimitusjohtajan asuntokaupat, joista poliisi on aloittanut tutkinnan ja julkisuuteen yllättäen pulpahtaneet yhtiön johtajille maksetut miljoonabonukset. Henkilöstön säästötalkoiden keskellä maksetut johtajabonukset pilasivat yhtiön sisäistä henkeä.

Riitaa on aiheuttanut niin ikään talon sisällä Finnairin pyrkimykset siirtää osan Euroopan- liikenteestä Flybe Finlandille. Myös Finnairin yritys myydä catering-yksikkönsä Lufthansalle päättyi lopulta saksalaisten kieltäytymiseen.

Viimeisin julkisuuskohun saattelema tapaus Finnairissa on työnantajan ja ammattiliittojen välinen työriita. Finnair ilmoitti irtisanovansa 280 työntekijää yhtiön tekniikasta. Tämä kärjistyi lopulta teknisen henkilökunnan ulosmarssiin ja kumuloitui lisää, kun Helsingin käräjäoikeus määräsi lakon keskeytettäväksi työnantajan vaatimuksesta ja asetti ammattiliitoille 2,8 miljoonan euron uhkasakon.

Kansallisen lentoyhtiön kompurointi mitä erilaisimmissa asioissa jatkuu, vaikka niin moni toivoi ja jaksoi uskoakin, että tilanne vähitellen normalisoituisi. Pidän Finnairin tilannetta hyvin huolestuttavana, koska yhtiön taloudellinen tila on kevään aikana vain heikentynyt. Kyse on kansakunnalle tärkeästä toimialasta, yhteyksistä ulkomaille. Pelkään, että nykymenolla sinivalkoisin siivin ei kauaa näitä tärkeitä yhteyksiä pidetä yllä.

Finnair ei ole ainoa lentoyhtiö, joka kamppailee talousongelmien kanssa. New Yorkin terrori-iskusta lähtien lentoyhtiöt ovat olleet kriisissä eri puolilla maailmaa. Globaali finanssikriisi vain lisäsi vaikeuksia. Eurooppalaista lentoliikennettä koettelee myös nykyinen eurokriisi. Ala voi lähteä parempaan suuntaan vasta kun talous nousee. Jo pelkästään tästä syystä sisäiset ristipaineet eivät vahvista Finnairin pärjäämismahdollisuuksia kovassa kilpailutilanteessa.

Suomen hallitus linjasi omistajapolitiikkaansa viime syksynä. Hallitus päätti tuolloin, että omistajapolitiikkaa kehitetään. Hallitus toi selvästi ilmi, että tavoitteena on vahvistaa ja vakauttaa kotimaista omistusta kansallisesti tärkeissä yhtiöissä. Itse pidän erityisesti myös Finnairia tällaisena yhtiönä.

Jokainen meistä ymmärtää, että kaupallisesti toimivien yritysten on oltava liiketaloudellisesti kannattavia. Sekin on ymmärrettävää, että liiketoiminnallinen päätöksenteko kuuluu valtioyhtiöiden toimielimille. Samaan aikaan on muistettava, että tavoitteena pitää olla myös valtiolle tuottoa tuottava omistaminen.

Kevään aikana Finnairin osakkeen arvo on valitettavasti vain liukunut alamäkeen. Tämän taustalla on varmasti useita syitä, myös sellaisia, joihin Finnair ei ole yksin kyennyt vaikuttamaan kovassa kansainvälisen kilpailun puristuksessa, mutta pelkästään mediaa seuraamalla on voinut nähdä epäjohdonmukaisuutta, mikä heijastuu talon sisällä henkilöstön tyytymättömyytenä ja pelkona tulevaisuudesta.

Suomen hallitus totesi syksyllä, että myös henkilöstöpolitiikan pitää valtioyhtiöissä olla pitkäjänteistä. Valtiovalta siis edellyttää omistajana, että henkilöstöryhmien ja yrityksen johdon välillä vuorovaikutus on avointa. Viimeisen puolen vuoden aikana on osoittautunut, että ristiriidat kärjistyvät Finnairin sisällä hyvinkin helposti. Suomen hallituksen edellyttämä vaatimus avoimesta vuorovaikutuksesta ei Finnairissa ilmiselvästi toteudu.

Onko Finnair ajautunut Kreikan tielle? Kreikassa maan sisäinen eripura jatkuu, vaikka valtio on kaatumispisteessä.

Kansallinen lentoyhtiömme tarvitsee pikaisesti selkeän strategian, johon kaikki osapuolet saadaan sitoutumaan. Valtion on otettava aikaisempaa vahvempi rooli, omistajaohjauspolitiikkaa pitää linjata Finnairin osalta uudelleen, jotta lentoyhtiö saadaan terveelle tielle. Valtiovallalta voisi nyt odottaa vahvaa tahdonilmausta. Muutoin riski kasvaa, että menetämme kaikille suomalaisille tärkeän lentoyhtiön. Lisäksi on muistettava, että Suomi on sopimusyhteiskunta, jossa on totuttu neuvottelemaan ristiriidoista ja ongelmista.

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.