Ympäristö ja verotus

Valtiovarainministeri Jyrki Katainen aikoo antaa tänä syksynä lakiesityksen, jonka seurauksena vuotuinen ajoneuvovero porrastetaan auton hiilidioksidipäästöjen mukaan.

Lähes kaikki ovat huolissaan ilmastonmuutoksesta ja ympäristön tilasta. Päästöihin ja ympäristön kulutukseen vaikuttaa eniten energian kulutus, olipa sitten kysymys esimerkiksi sähköstä tai vaikkapa polttoaineista. Kulutuksen määrään taas vaikuttaa kaikkein eniten hinta.

Jokainen voi tehdä nykyistä enemmän oman energiankulutuksensa vähentämiseksi. Hintojen nousu ja keskustelu energiankulutuksen ja ympäristön suhteesta toivottavasti vauhdittavat näitä ympäristöystävällisiä valintoja. Sähkölämmitteisessä talossa asuva tai vaikkapa työmatkoja joukkoliikenteen ulottumattomissa autolla ajava ei voi merkittävästi niiltä osin laskuunsa vaikuttaa. Silti jokaisessa kotitaloudessa on valtava määrä tapoja vaikuttaa energialaskuunsa. Viihdelaitteet voi sulkea kokonaan valmiustilan sijaan, lamput voi vaihtaa energiaa säästäviin malleihin ja oman auton käytön voi joissakin tapauksissa vaihtaa joukkoliikenteen käyttöön.

Omilla valinnoillaan voi siis energialaskuaan pienentää, vaikka hinta nousisi. Jos tarpeeksi moni herää keskustelun ansiosta miettimään kulutustottumuksiaan, niin energian kulutuksen kasvu voidaan saada taittumaan. Ympäristönsuojelu tapahtuu tehokkaimmin kukkaron kautta. Kieltojen ja rajoitusten sijaan kulutukselle ja päästöille on asetettava hinta.

Ympäristöverot ovat laskeneet

Energiaverot ovat määräperusteisia. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi sähköä tai polttoaineita verotetaan tietty määrä senttejä per kilowattitunti tai litra. Kun hinnat ja kustannukset nousevat vuosittain inflaation myötä, pysyvät määräperusteiset verot ennallaan. Siitä johtuen veroja on säännöllisesti korotettava jo niiden reaalitason pitämiseksi samana. Energiaveroihin on viimeksi tehty yleistarkistus vuonna 2003. Siitä ensi vuoden alkuun niiden reaalitaso on laskenut noin seitsemän prosenttia.

Veroja on siis tarkistettava joka tapauksessa, jos ei haluta niiden alenevan. Milloin sitten on sopiva aika? Kaikki talousviisaat ovat yhtä mieltä, että järkevintä on toteuttaa veronkorotukset korkeasuhdanteessa. Nykyistä nopeampaa talouskasvua on epärealistista odottaa tällä vaalikaudella. Juuri nyt on siis oikea aika toimia.

Puhe inflaation kiihdyttämisestä tai hillitsemisestä verojen tarkistusten yhteydessä on päämäärätöntä. Inflaatiolla mitataan hintojen muutosta. Kertakorotus kulutusveroihin kiihdyttää inflaatiota enemmän vain hetkellisesti. Yleisesti ottaen kulutusverojen nostolla katsotaan päinvastoin olevan inflaatiota hillitsevä vaikutus finanssipolitiikan kiristyessä. Inflaatioon vaikuttavat joka tapauksessa huomattavasti enemmän muu talouskehitys ja vaikkapa palkankorotukset.

Vasemmiston populismipuuska

Vasemmistopuolueet ovat vastustaneet populismin puuskassaan ympäristöverojen tarkistuksia. Viimeksi eilen vasemmistoliitto vastusti sähköveron ja SDP dieselveron nostoa. Vasemmistoliiton ympäristöpolitiikan vaihtoehto on siis sähköveron alentaminen. Sdp taas toteuttaa tavoittelemaansa öljyvapaata Suomea laskemalla öljypohjaisten polttoaineiden verotuksen tasoa.

SDP:n puoluehallituksen mukaan "SDP pitää sinänsä perusteltuna verotuksen painottamista asteittain työn verotuksesta ympäristöverotukseen, mutta ratkaisut on tehtävä sosiaalisesti oikeudenmukaisella ja muuhun talouskehitykseen sopivalla tavalla." Minulle on kyselyistäni huolimatta jäänyt äärimmäisen epäselväksi, mikä on tuo "sosiaalisesti oikeudenmukainen tapa" ympäristöverojen tarkistukseen, jota SDP on aiemminkin peräänkuuluttanut. Väitän sen olevan pelkkää populistista sanahelinää, kunnes saan vastauksen.

Myös "muuhun talouskehitykseen sopiva tapa" on jäänyt vaille vastausta. Olen toistuvasti kysynyt, onko SDP:n mielestä järkevämpi nostaa ympäristöveroja hitaamman talouskasvun aikana tai laskusuhdanteessa, mutta vastausta ei ole kuulunut. Kertokaa jo vaihtoehtonne SDP. Sanahelinä riittää!

Sähkö ja polttoaineet

Hallitusneuvotteluissa sovittiin, että ympäristöperusteisia energiaveroja tarkistetaan ylöspäin 300 miljoonaa euroa. Suurimmat kokonaisuudet näissä ovat sähkö- ja liikennepolttonesteverot. Sähköveroon on syytä tehdä vain hyvin pieni korotus, koska sähkön kuluttajahinta on nousemassa viime hallituskaudella hyväksyttyjen EU:n päästökauppakiintiöiden johdosta joidenkin arvioiden mukaan jopa 20 - 30 prosenttia. Siksi aion esittää muutosta, jossa verontarkistus nostaa sähkön hintaa vain reilun prosentin verran.

SDP on ollut huolissaan tuosta hintavaikutuksiltaan reilun prosentin sähköveron korotuksesta ja sen vaikutuksista vähävaraisten elintasoon. Arviolta 20 - 30 prosentin sähkölaskun noususta päästökaupan myötä kuitenkin sovittiin SDP:n ollessa hallituksessa ja valtiovarainministeriössä. Veikkaanpa, ettei siihen korotukseen verrattuna kuluttaja edes huomaa sähköveron pientä muutosta laskussaan.

Vähäpäästöisempään tieliikenteeseen

Ajoneuvojen polttonesteiden hinnan tarkistukset aiheuttavat aina suurta porua. Näin käy, vaikka tehtäisiin vain inflaatiotarkistukset. Autokantaa on uudistettava vähäpäästöisempään suuntaan. Dieselautot kuluttavat bensiiniautoja vähemmän ja ovat siten hiilidioksidipäästöiltään ympäristöystävällisempiä. Myös uusien dieselautojen muu suodatintekniikka on parantunut ja pienentänyt esimerkiksi aiemmin suurista pienhiukkaspäästöistä aiheutuneet ympäristöongelmat.

Ensi kuulemalta polttoaineiden hintojen tarkistuksissa dieselöljyn suosiminen bensiiniin verrattuna verotarkistuksissa kuulostaa järkevältä. Tarkoituksena on kuitenkin uudistaa autokantaa, ei lisätä ajettujen kilometrien määrää. Dieselkäyttöisiä henkilöautoja verotetaan neljällä eri tavalla: autoverolla oston yhteydessä, vuotuisella ajoneuvoverolla, dieselöljyn matalaa hintaa kompensoivalla vuotuisella käyttövoimaverolla sekä dieselöljyn verolla. Kolme ensimmäistä vaikuttavat ensisijaisesti ostajan valintaan bensiini- ja dieselkäyttöisen auton väliltä. Dieselöljyn hinta taas ensisijaisesti siihen paljonko autolla ajetaan.

Kun siis haluamme uudistaa autokantaamme muun muassa vähäpäästöisiä dieselautoja suosivaksi, edistämme sitä muita veroja uudistamalla, emme polttoaineen verotuksen kautta. Tämän vuoksi tulen vielä tänä syksynä muun muassa antamaan lakiesityksen, jonka seurauksena vuotuinen ajoneuvovero porrastetaan auton hiilidioksidipäästöjen mukaan. Porrastus tulee voimaan noin vuoden 2010 alusta ajoneuvohallintokeskuksen saatua uudistetun tietojärjestelmän käyttöönsä. Tämä osaltaan vauhdittaa jo käynnissä olevaa kehitystä dieselautojen suuntaan.

Polttonesteiden verotuksella vaikutetaan ajokilometrien määrään. Jos ympäristöveroja tarkistettaessa bensiinin ja dieselin veroja nostettaisiin täsmälleen yhtä monta senttiä, niin ympäristövaikutukset voisivat olla dieselautojen koko ajan yleistyessä lopulta väärän suuntaiset. Saman verran vuodessa ajavan bensa-autoilijan vuotuinen polttoainelasku kasvaisi enemmän kuin pienemmän kulutuksen dieselautoilijan. Polttoainelaskujen erotuksen kasvaessa dieselin hyväksi entisestään johtaisi helposti ajomäärän kasvuun ja tavoite päästöjen vähenemisestä valuisi hukkaan. Jos haluamme uudistaa autokantaa, ja samalla varoa lisäämästä ajokilometrejä, on dieselöljyyn syytä tehdä hieman suurempi korotus ja kannustaa dieselautojen hankintaan muilla keinoin. Dieselöljy on jatkossakin joka tapauksessa huomattavasti halvempaa bensiiniin nähden. Dieselautojen osuuden koko ajan kasvaessa on myös verotulot turvattava. Dieselöljyn vero on vain reilut 30 senttiä litralta kun taas bensiinin vero on 60 sentin tuntumassa.

Sinivihreä hallitus asetti yhdeksi keskeisimmistä haasteistaan ilmastonmuutoksen torjumisen. Ympäristöteot eivät saa olla vain yleviä puheita öljyttömästä Suomesta, joista luovutaan kun tulee päätösten aika. Tarvitaan konkreettisia toimenpiteitä ilmastoa pilaavan energiankulutuksen vähentämiseksi. Ympäristöteot myös maksavat, sillä kulutuksella pitää olla hintansa. Vain tekojen kautta voimme kuitenkin odottaa tuloksia.

Jyrki Katainen

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.