EIT: Korkein oikeus tuomitsi sananvapausjutun väärin

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut Suomelle langettavan päätöksen sananvapausjutussa. EIT:n mukaan korkein oikeus teki väärän päätöksen, kun se tuomitsi Alibi-lehden maksamaan naiselle vahingonkorvauksia.

EIT:n mukaan KKO:n perustelut eivät riittäneet rajoittamaan sananvapautta.

Kyse oli 1990-luvulla Alibista julkaistusta jutusta, joka koski törkeästä petoksesta syytettyä naista. Miljoonaluokan eläkepetosta käsitelleessä artikkelissa mainittiin naisen nimi.

KKO määräsi Alibin maksamaan naiselle vahingonkorvauksia yksityiselämän loukkauksesta. KKO katsoi, että kyse ei ollut yhteiskunnallisesti merkittävästä asiasta yksittäistapauksessa, eikä sen takia artikkelissa saanut julkaista tavallisen kansalaisen nimeä ja kuvaa.

Ei pakottavia syitä

Ihmisoikeustuomioistuin oli eri mieltä. Sen mukaan KKO ei ollut harkinnut asiaa riittävän huolellisesti.

EIT katsoi, että jutun aihe - suurenluokan yhteiskunnan varojen väärinkäyttö - oli merkittävä ja yleisöllä oli oikeus saada siitä tietoa. Ihmisoikeustuomioistuimen mukaan KKO ei päätöksessä pohtinut sen merkitystä, että juttu oli edennyt jo syytevaiheeseen. EIT ei nähnyt estettä nimen- tai kuvan julkaisemiselle.

EIT mukaan asiassa ei ollut pakottavia syitä sananvapauden rajoittamiseen ja KKO loukkasi Euroopan ihmisoikeussopimuksen 10. artiklaa.

EIT määräsi, että valtion on korvattava Alibille oikeudenkäyntikulut ja lehden naiselle maksamat vahingonkorvaukset.

EIT:ssä on vireillä kymmenkunta muutakin sananvapausjuttua.

(MTV3)

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.