Kohti kuolonkolaria ajaneet nuoret: "Nyt sitten otetaan viivat!"

Kolme nuorta miestä kuoli luvattoman kilpa-ajon seurauksena Kuhmalahdella tasan vuosi sitten. Onnettomuuden jälkeen nuoret kertoivat poliisille, miksi ralliin päädyttiin.

Marraskuun viimeisenä lauantaina kaveriporukka oli kokoontunut veljesten järjestämiin kotibileisiin Pirkanmaan Ämmätsään. Juhlittiin nuoremman veljen synttäreitä. Alkuillasta nuorten miesten puhelimet alkoivat soida: parinkymmenen kilometrin päässä Sahalahdella oli meneillään tappelu. Lähdettiin välittömästi ja usean auton voimin. Piti ajaa lujaa, jottei tappelu jäisi näkemättä.

Autoletkan saapuessa keskustaan tappelu oli kuitenkin jo ohi. Nuorten miesten harmiksi poliisi oli paikalla hajottamassa paikalle kerääntynyttä väkijoukkoa. Miehet päättivät lähteä takaisin juhliin. Punaista Mazda 626 -mallista autoa ajanut 18-vuotias Pete kehuskeli kovaan ääneen, miten kovaa Ämmätsästä oli ajettu. Myös Sahalahdella jo pidempään ollut samanikäinen Lauri päätti lähteä porukan mukana.

"Pete tuli siinä sitten vielä luokseni, että lähdettäisiin menemään ja samalla heitti kysymyksen minulle, että jos otettaisiin viivat eli kiihdytyskisat autoillamme. Minä sanoin hänelle, että en halua lähteä moiseen touhuun. Minä tunnustin Petelle, että hänen autonsa on niin hyvä ja tehokas, etten minä sille pärjäisi. Pete tuntui olevan tyytyväinen silloin vastaukseeni."

Marraskuinen Pirkanmaa on pimeää seutua. Lunta ei ollut viime vuonna tähän aikaan vielä satanut, joten maisemat olivat lähinnä sänkipeltoa sekä tiheitä metsikköjä.

Matka Sahalahdelta takaisin Ämmätsään sujuu alle puolen tunnin, sillä nopeusrajoitus on lähes koko matkan 80 kilometriä tunnissa. Muutamien matkalle osuvien taajamien kohdalla täytyy kuitenkin hidastaa.

Nuoret miehet ajoivat pimeää tietä kolmen auton letkassa. Autoja pitkään harrastanut Pete ajoi punaista Mazdaa, Laurilla oli Opel. Kolmas auto oli Jaakon. Kaikissa oli matkustajina nuoria miehiä.

Heti Sahalahden jälkeen autot hidastivat ja pysähtyivät bussipysäkille. Laurin kyydissä etupenkillä ollut Matti kertoi, että Lauri oli äkkiä ajanut Peten auton viereen.

"Minä tajusin siinä vaiheessa, että viivat siinä sitten vedettäisiin. Eli kilpa-ajo. Minä aukaisin ikkunan omalta puoleltani, koska Pete lähettäisi autot matkaan kolmosella. Laurilla oli omasta autostaan myös oma ikkunansa auki. Pete huusi, että "Kolmosella!" ja jatkoi siihen "Yksi, kaksi kolme!" ja lähtö tapahtui siitä. Lauri lähti heti alusta todella kovaa liikkeelle."

Renkaat ulvoivat. Kisan ainut sääntö oli se, että toisen auton edelle oli päästävä. Kolmas auto ei osallistunut kilpailuun.

"Pete pääsi autollaan edelle todella helpon tuntuisesti. Pete on harrastanut autoja ja ajellut ennen ajokortti-ikää esimerkiksi pellolla paljon. Lisäksi hän tuunailee autoja ja on viritellyt niitä, ainakin noita peltoautojaan. Minä en tiedä, oliko hän tuunannut tuota Mazdaa mitenkään."

Vastaan tuli auto ja Lauri joutui siirtymään autollaan Peten taakse. Sitten Lauri polkaisi kaasua ja ajoi vuorostaan Peten ohi.

"Me mentiin siinä todella lujaa, eli yli 100 km/h. Minä en katsonut mittareita, joten tarkkaa nopeutta en pysty sanomaan. Minua ei pelottanut missään vaiheessa kuitenkaan, koska luotin Laurin ajotaitoihin."

Tien pinta oli märkä. Edellä ajavasta autosta lensi kuraa seuraavan tuulilasiin. Kuhmalahden kirkonkylän kohdalla Pete alkoi härnätä Lauria.

"Hän hidasteli selvästi, piti hätävilkkuja päällä ja hidasteli jopa niin paljon, että minun piti mennä ihan hänen vierelleen ja siinä vaiheessa menin hänestä myös ohitse. Tämän jälkeen Pete jatkoi pelleilyään."

Nyt Pete lähti ajamaan huomattavaa ylinopeutta.

"Minulla oli tuntu, että Laurin piti näyttää, kuinka nopeasti hänen autonsa kulkee. Kuhmalahden keskustan kohdalla Lauri jarrutteli, päätin ohittaa hänet Rönnin risteyksen jälkeisellä suoralla ja näin teinkin."

Myös jälkimmäisellä tulevalla Laurin autolla oli vauhtia tässä vaiheessa jo reippaasti yli 100 kilometriä tunnissa. Pete kiihdytti edelleen, ja lopulta Mazdan takavalot näkyivät enää kaukana.

"Minun mielestäni Peten vauhti oli lähemmäs 200 kilometriä tunnissa siinä, kun hän jätätti meitä niin selvästi. Näin tosiaan Peten auton takavalot, kun ne yhtäkkiä hävisivät kuin taikaiskusta. Minä en tiedä, miten ne niin hävisivät. Ajattelin mielessäni, että 'mitä helvettiä, sammuttiko se Pete valonsa vai mitä tapahtui'."

Takaa tuleva auto jatkoi edelleen matkaansa Koulutien risteystä kohti.

"Näimme pian savua, jota ensin luultiin sumuksi, mutta totuus valkeni pian."

Pete itse ei muistanut onnettomuuden jälkeisinä päivinä törmäyksestä juuri mitään. Hän muisti ainoastaan, että hänen eteensä tuli jostain pimeydestä punainen Ford Sierra.

"Törmäyksen jälkeen muistan, kun heräsin kuskin paikalta. Havaitsin, että tuulilasi on rikki. Näin, että auton ulkopuolella on enoni, joka on palomies. Katsoin auton sisälle, Ville oli repsikan paikalla, takapenkillä oli jotain ulkopuolista väkeä, mahdollisesti palomiehiä."

Kuhmalahden kolarissa kuoli kolme nuorta miestä ja neljä loukkaantui vakavasti. Kaikki uhrit olivat lähiseudulla asuvia 16-26-vuotiaita miehiä. Ford Sierra tuli onnettomuusristeykseen kärkikolmion takaa, mutta kihlakunnansyyttäjä Antti Virtanen päätti jättää hänet syyttämättä. Sen sijaan Mazdan ja perässä tulleen Opelin kuskille Virtanen vaatii vankeutta kolmesta törkeästä kuolemantuottamuksesta, kolmesta törkeästä vammantuottamuksesta sekä törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Käräjäoikeus antaa asiassa tuomionsa ensi vuoden puolella.

Henkilöiden nimet on muutettu. Sitaatit ovat peräisin poliisin esitutkintamateriaalista. Kuulustelut on tehty pian onnettomuuden jälkeen.

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.