Mopoautoilijoiden liikennerikkomukset monikymmenkertaistuneet

Eilen Kuusamon Torenginahossa poliisin huomion kiinnitti mopoauto, jonne oli ahtautunut kahdeksan nuorta.

Mopoautoa kuljetti päihtynyt 15-vuotias nuori ja kyydissä oli menopelin omistaja, 14-vuotias päihtynyt tyttö. Mopoauto oli ajettu aiemmin yöllä ulos tieltä niin pahoin, että ajoneuvon rakenteet olivat vaurioituneet pahoin.

Mopoautoilijoiden rattijuopumukset ja liikennerikkomukset ovatkin lisääntyneet merkittävästi viime vuosina.

Esimerkiksi liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuomittiin vuonna 2008 neljä mopoautoilijaa. Vuonna 2011 samasta rikoksesta jäi kiinni 280 mopoauton kuljettajaa. Tapausten määrä mopoautoilijoiden keskuudessa on siis 70-kertaistunut neljässä vuodessa.

Rikostilasto selittyy osin sillä, että samassa ajassa mopoautojen määrä liikenteessä on kasvanut merkittävästi. Mopoautoja on nykyisin Suomessa noin 5 000.

Myös rattijuopumustapausten määrä on kasvanut merkittävästi, neljässä vuodessa alle kahdestakymmenestä rattijuopumuksesta reilusti yli sataan tuomioon.

Vastaavia esimerkkejä useita

- Kun pienessä mopoautossa on kyydissä useita nuoria, kuljettajalla herää helposti näyttämisen halu. Kyydissä saattaa olla nuoria, joista joku keksii vielä yllyttää kuljettajaa ja sitten päädytään näihin tilanteisiin, kuvaa komisario Ilkka Kantola Liikkuvasta poliisista.

Lain mukaan mopoauton kyydissä saa olla korkeintaan kaksi henkilöä, mutta lakia rikotaan usein.

Esimerkiksi syyskuussa Pirkanmaan poliisi tutki tapausta, jossa mopoautoon oli pakkautunut kuusi nuorta ja yksi nuorista putosi mopoautosta kesken ajon. Marraskuussa Tampereella sattui tapaus, jossa henkilöauto ajoi mopoauton perään liikennevaloissa. Mopoauton takaluukussa oli onnettomuushetkellä kaksi tyttöä. Elokuussa Nummelassa ajeli puolestaan mopoauto, jonka kyydissä oli neljä nuorta. Kuljettaja menetti mopoauton hallinnan ja menopeli nuoret mukanaan pyörähti katon kautta ympäri.

Kahta useamman henkilön kuljettaminen mopoautolla on lakirikkomuksen lisäksi myös turvallisuusriski.

- Mopoauto on ulkoisilta mitoiltaan paljon henkilöautoa pienempi. Näin ollen autossa tulee äkkiä ahdasta ja kuljettajan mahdollisuudet käyttää hallintalaitteita ja nähdä ulos autosta heikkenevät, kuvailee Kantola.

Lisäksi mopoauton ajo-ominaisuudet, kuten jarrutuskapasiteetti, heikkenevät.

Katso Anna-Stiina Toivosen juttu

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.