Ruotsissa rattiraivo johti puukotukseen - tätä se on pahimmillaan Suomessa

Suomalaiseen rattiraivoon kuuluvat silloin tällöin nyrkit, mutta eivät puukot.

Ruotsissa rattiraivo sai karmean päätöksen viikonloppuna, kun 21-vuotias mies puukotettiin hengiltä liikenneriidan päätteeksi Tukholman lähistöllä.

Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, komisario Dennis Pasterstein kertoo, että suomalaistenkin raivostuminen liikenteessä johtaa paikoin väkivaltaan.

– Tapauksia on lähes joka vuosi.  Itsekin olen Helsingissä selvitellyt sitä, kun punaisissa liikennevaloissa kuski on noussut ylös autostaan ja humauttanut toista kasvoihin auton ikkunasta tai lyönyt konepeltiin jonkun montun.

Pastersteinin mukaan kuskien pinna kiristyy tyypillisesti ohitustilanteissa, kun ohittaja palaa kaistalle aivan nokan eteen rapaa roiskuttaen. Myös auton perässä roikkujat saavat sapen kiehumaan.

– Varsinkin, jos siinä on joku isompi ajoneuvo, se tuo myös turvattomuuden tunnetta. Ylipäätään kaikki ruuhkatilanteet ja vaikkapa se, että joku ajaa risteyksen tukkoon, aiheuttavat kiehumista. 

Leppoisasta raivoajaksi

Kiire ei ole ainoa asia, mikä saa hermon palamaan liikenteessä. Pastersteinin mukaan kaikenlainen stressi esimerkiksi kotona tai työpaikalla saa pinnan kiristymään.

Joillekin ihmisille auto taas saattaa olla ainoa tila, jossa ikävät tunteet päästetään kunnolla valloilleen.

– On hyvin erikoista, että monet hyvinkin leppoisat ihmiset muuttuvat ratin takana ihan toisiksi ihmisiksi. Koska autossa on kuori siinä ympärillä, ihminen saattaa ajatella, että siellä voi riehua ja näyttää tunteita. Näin ei toki kuuluisi olla.

Pastersteinin mukaan rattiraivoa esiintyy tasaisesti kaikissa autoilijaryhmissä, tosin noin 30-vuotiaat miehet ovat hieman muita ryhmiä aggressiivisempia.

"Onko tässä mitään järkeä?"

Pastersteinilla on yksi ohje raivon vallassa olevalle autoilijalle.

– Aina, kun alkaa kiehua, kannattaa miettiä, pitäisikö laittaa auto tien sivuun ja miettiä hetki, onko tässä mitään järkeä. Sen jälkeen voi sitten jatkaa matkaa.

Pasterstein muistuttaa, että ratin takana hermostuminen vaarantaa muuta liikennettä, kun keskittyminen suuntautuu vääriin asioihin.

– Autoilu on jo muutenkin niin vaativa suoritus, että kaikki, mikä häiritsee keskittymistä, aiheuttaa vaaratilanteita. On se sitten kiivas keskustelu auton sisällä tai hermostuminen kanssa-autoilijaan. 

Kaiken kaikkiaan rattiraivo ei Pastersteinin mukaan ole kovinkaan tavallista Suomen teillä.

– Suomalainen luonnehan on melko rauhallinen ja se näkyy liikenteessäkin.

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.