ABB:n laivojen ohjausjärjestelmille suurtilaukset

ABB on saanut yhteensä noin 90 miljoonan euron tilaukset laivanrakennusteollisuudelta.

ABB:n saamia sopimuksia on neljä, ja ne sisältävät toimituksia yhdeksälle alukselle, joita rakennetaan Suomessa, Saksassa, Norjassa ja Kiinassa.

- Tilatut propulsio-, sähkö- ja automaatiojärjestelmät valmistetaan lähes kokonaan Suomessa, sveitsiläis-ruotsalaisen ABB:n Marine-liiketoimintaryhmän johtaja Heikki Soljama kertoo.

Laivojen ohjaamisessa tarvittavien laitteiden ydinosat rakennetaan ABB:n Vuosaaren tehtaalla Helsingissä. Myös Pitäjänmäen tehdas osallistuu toimituksiin, ja se työllistää myös alihankkijoita. Soljaman mukaan osittain ensi vuoteen ulottuvat tilaukset varmistavat työllisyyden ABB:n tehtailla.

Soljama arvioi, että ABB:n panostukset Azipod-ohjausjärjestelmään kantavat nyt hedelmää, vaikka laivanrakennus on ollut alamaissa. ABB:n mukaan tilaukset ovat merkki laivanrakennusalan investointien lisääntymisestä.

Järjestelmät toimitetaan kolmeen uuteen risteilyalukseen, kahteen jäänmurtajaan sekä neljään kaasun- ja öljynporauslauttaan.

Royal Caribbean Cruisesille tulevan loistoristeilijän rakentaa Kvaerner Masa-Yardsin Turun telakka. Norwegian Cruise Linen kaksi risteilijää on tilattu Meyer Werftin telakalta Saksan Paperburgista. Norjalaistelakka Havyard Leirvik valmistaa kaksi jäänmurtajaa venäläiselle CJSV Sevmorneftegazille ja kiinalainen Zhejiang Shipbuilding rakentaa neljä öljynporauslauttaa ranskalaiselle Groupe Bourbonille.

Azipod-propulsiojärjestelmä perustuu laivan ulkopuolelle asennettavaan yksikköön. Sillä ohjataan laivaa, ja sen ansiosta aluksen sisällä ei tarvita tilaa perinteisille vaihteisto- ja peräsinosille.

Viime vuosina vakavissa vaikeuksissa olleen ABB-konsernin palveluksessa on 115 000 työntekijää sadassa maassa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.