Alppien klassikkokeskukset houkuttelevat asiakkaita Suomesta

Alppien hiihtokeskukset näkevät Suomessa runsaasti kasvupotentiaalia.

Alppien ja Dolomiittien vapaa-ajankeskusten välinen kilpailu on nykyään kovaa. Perinteiset hiihtokeskukset kilpailevat asiakkaista myös eri puolilla maailmaa sijaitsevien matkailukohteiden kanssa. Suomalaisia vieraita halutaan lisää.

12 perinteisen hiihtokeskuksen yhteenliittymä Best of the Alps kävi Helsingissä esittelemässä toimintaansa ja tapaamassa matkailualan toimijoita ja mediaa.

– Pohjoismaiden markkinat ovat erittäin houkuttelevat meille. Ei ainoastaan sen takia, että pohjoismaalaiset matkustavat paljon, mutta myös siksi että te olette erittäin suosittuja vieraita täällä, italialaisen Cortina d´Ampezzon turistitoimiston päällikkö Marianne Moretti sanoo MTV3:lle.

Myös Saksassa katsellaan pohjoiseen uusien asiakkaiden toivossa.

– Pohjoismaat ovat kokonaisuudessaan meille tärkeä markkina-alue. Olemme panostaneet markkinointiin siellä, olemme käyneet muun muassa Suomessa matkamessuilla ja meillä on ollut suomalainen työntekijä, sanoo Garmisch-Partenkirchenin matkailun myynti- ja markkinointipäällikkö Birgit Neuner.

28 000 asukkaan Garmisch-Partenkirchen tunnetaan Suomessa mäkiviikon kilpailusta.

– Kilpailulla on niin pitkät perinteet ja se on tärkeä meidän matkailulle.

Noin kolmen tuhannen asukkaan Seefeldin kylä Innsbruckin lähistöllä Itävallassa tunnetaan maastohiihtopaikkana.

–Meidän vieraistamme 57 prosenttia tulee Saksasta. Seuraavaksi suurimmat kansallisuudet ovat hollantilaiset ja sveitsiläiset. Suomalaisten osuus on vielä melko pieni, mutta haluaisimme toki kasvattaa sitä, tiedottaja Bernadette Stauder kertoo.

Kesälläkin tapahtuu

Perinteisen hiihtomatkailun lisäksi Alpeilla ja Dolomiiteilla on paljon tekemistä kesälläkin.

– Pyöräily ja maastopyöräily kasvattavat suosiotaan joka vuosi. Lisäksi meillä käydään vaeltamassa ja kiipeilemässä sekä nauttimassa kulttuuritapahtumista. Italialainen ruoka on aina yksi syy tulla meille. Ulkomaalaisten kesämatkailijoiden määrä on kasvussa, samaan aikaan kun italialaisten vieraiden määrä on hienoisessa laskussa, sanoo Cortinan Moretti.

– Kävely, pyöräily, golf, tennis. Lisäksi uiminen on suosittua, alueella on muun muassa kaksi kylpylää ja kolme järveä, jatkaa Seefeldin Stauder.

Talvi- eli hiihtokausi Keski-Euroopan keskuksissa avataan pääasiallisesti joulukuun alkupuolella.

BEST OF THE ALPS

15 miljoonan bisnes

Suomesta tehdään Alpeille noin 14 000 valmishiihtomatkaa vuodessa ja bisneksessä pyörii reilun 15 miljoonan euron liikevaihto. Itse järjestettyjen matkojen määrää on vaikeaa arvioida.

Suomalaisten suosikkimaa Alpeilla on talvikaudella edelleen Itävalta. Italian suosio on kasvussa.

MTV3 – Timo Kunnari

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.