Bonusedut kulkevat kukkaroon luottokortin kaverina

Suomalaisilla on käytössään huomattavasti vähemmän luottokortteja kuin muilla eurooppalaisilla tai amerikkalaisilla. Nyt uusia kortteja markkinoidaan erilaisilla raha- ja tavaraeduilla.

Kiristynyt kilpailu asiakkaista saa pankit pohtimaan yhä uusia keinoja asiakkaiden pitämiseksi omalle pankille uskollisina. Tämän ja viime vuoden aikana markkinoille onkin tullut kymmenkunta korttia, joita markkinoidaan erilaisten raha- tai tavaraetujen kertymisellä.

Kehityssuunnalle ei pankeissa nähdä myöskään lähiaikoina loppua, sillä suomalaisten käytössä olevien korttien määrä on vielä vähäinen muihin eurooppalaisiin nähden.

- Suomessa kuluttajan käyttöön pääsee keskimäärin vain runsas yksi kortti, kun Britanniassa määrä on neljä ja Yhdysvalloissa jopa yhdeksän. Kuluttajan mielenkiinnon herättämiseksi ja käyttöuskollisuuden lisäämiseksi on mietittävä erilaisia tapoja, miten lisätä kuluttajien mielenkiintoa juuri omaan korttiin, perustelee Handelsbanken Rahoituksen johtaja Jari Kollani.

Luottokorttien määrä kasvaa

Handelsbankenin viime kuussa lanseeraama kortti tarjoaa rahoitusbonusta ja vakuutusta.

Nykyiset edut vaihtelevat eri kortintarjoajilla bonuksista ja vakuutuksista alennuksiin ja rahan palauttamiseen ostosten loppusumman mukaan. Lisäksi jotkut järjestelmät kerryttävät alennuksiin oikeuttavia pisteitä.

Väestön määrä rajoittaa

Suomessa toimivien pankkien lisäksi suomalaiskuluttajista ovat alkaneet kiinnostua kansainväliset rahoitusyhtiöt. Uusimpia korttilanseerauksia on rahoitusyhtiö GE Moneyn kortti, jolla tehdyistä ostoksista saa pienen osan rahoista takaisin. Yhtiön markkinointi- ja kehitysjohtajan Mervi Pasulan mukaan pelkkä maksuajan tarjoaminen ei enää riitä.

- Luottokorttimarkkinat pirstaloituvat koko ajan, aivan samalla tavalla kuin esimerkiksi aikakauslehdet ovat jakautuneet. Tuotteita pitää kehittää koko ajan kuluttajien tarpeiden mukaisesti sen sijaan, että olisi yksi tuote, jota markkinoitaisiin kaikille, Pasula sanoo.

Pasula ja Sampo Pankin johtaja Jukka Koivu uskovat, että korttimarkkinoille tulee vielä lisää kilpailua ja uusia toimijoita. Toisaalta Koivun mukaan menestyvien ohjelmien tuominen Suomeen on aina vain vaikeampaa.

- Suomessa on niin vähän ihmisiä, että hirveän monta menestyvää ohjelmaa ei mahdu, hän perustelee.

Korttien tarjoajat ovat vaitonaisia asiakkailla olevien bonusohjelmiin kuuluvien korttien määrästä. Esimerkiksi Sampo Pankin viime vuonna lanseeraamaa Finnairin bonuspisteitä kerryttävää korttia on Koivun mukaan kuitenkin hankittu "viisinumeroinen määrä".

Kaupat ja pankit yhteistyössä

Pankkien tarjoamat omat edut eivät ole korttimarkkinoiden ainut malli, vaan pankit tekevät yhteistyötä muun muassa kauppaliikkeiden kanssa. Esimerkiksi Kesko tarjoaa Plussa-ominaisuutta Osuuspankin Visa-korttiin ja Sampo Pankilla on järjestelmä Tradekan Ykkösbonuksen kanssa. Stockmannin kanssa yhteistyötä tekee Nordea.

Sampo Pankin Koivu kuitenkin uskoo, että ilman etuja saatava kortti säilyttää asemansa tulevaisuudessakin.

- Bonusohjelmat ovat kasvava ala kaikkialla maailmassa, mutta toki on aina aina ihmisiä, joille nämä eivät ole tärkeitä. Uskon, että valtaosa korteista tulee vastaisuudessakin olemaan ihan peruskortteja, Koivu sanoo.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.