Finnairin huolet jatkuvat

Lentoyhtiö Finnairin vaikeudet jatkuvat.

Polttoaineen korkea hinta ja lentolippujen halvaantunut hintakehitys ovat riepotelleet yhtiötä rajusti.

Yhtiö pyrkii parantamaan tuloskuntoaan supistamalla lentojensa määrää. Joistakin kannattamattomista reiteistä luovutaan kokonaan. Esimerkiksi lennot Kantoniin lopetetaan kokonaan ainakin talven ajaksi. Tarkoituksena on leikata tälle vuodelle suunnitellusta lentokapasiteetista noin 7 prosenttia.

Lisäksi yhtiö on käynnistänyt 500 työntekijän vähentämiseen tähtäävät yt-neuvottelut.

Tehostamistoimilla se hakee 50 miljoonan euron säästöjä.

Lentolippujen hintoihin ei yhtiön mukaan tule vieläkään korotuksia, sillä ilmailualalla on ylitarjontaa. Lisäksi lentojen kysyntä hiipuu epävarman taloustilanteen takia.

Huhti-kesäkuussa konsernin tulos ennen veroja laski 19 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 34 miljoonaa euroa. Liikevaihto nousi 1,5 prosenttia 546 miljoonaan euroon.

Loppuvuosi näyttää yhtiön mukaan vaikealta. Se varoittaakin, että loppuvuoden toiminnallinen tulos saattaa jäädä tappiolliseksi.

Hienonen: Valtioiden tuet lentoyhtiöille estettävä

Polttoaineen hinnannousu on jo johtanut noin parinkymmenen lentoyhtiön konkurssiin. Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienosen mukaan konkursseja ja lentoyhtiöiden fuusioita nähdään vielä lisää.

Finnairia ei ole toistaiseksi liitetty fuusiohuhuihin.

- Jos öljyn hinta jatkaa nousuaan, paineet pohjoismaiseen lentoyhtiöfuusioon kasvavat. Se on kuitenkin monen mutkan takana, sanoo Finnairia seuraava Glitnirin analyytikko Jaakko Tyrväinen.

Mahdollinen kumppani Finnairille voisi olla Norwegian Air Shuttle, josta Finnair omistaa siivun.

Jos öljyn nykyinen hintakehitys jatkuu, lentoyhtiöiden koko vuoden liiketulos jää yhteensä 4 miljardia euroa tappiolle, arvioi kansainvälinen ilmakuljetusjärjestö IATA. Viime vuonna tulos oli saman verran voitolla.

Vähiten on kärsinyt Lufthansa, jonka tulos on pudonnut 29 prosenttia. Esimerkiksi British Airwaysin tulos on pudonnut 90 prosenttia. Finnairin tulospudotus on 81 prosenttia.

Hienonen syyttää heikkoja lentoyhtiöitä hintojen polkemisesta lyhyen ajan kassavirtojen varmistamiseksi. Tämä heikentää koko toimialan kannattavuutta. Hienosen mukaan uhkana on nyt, että valtiot alkavat tukea kannattamattomien lentoyhtiöiden toimintaa.

- Tällaiset tuet pitää estää. Lentoyhtiöt, jotka ovat jumpanneet tuloksensa kuntoon, ansaitsevat että ala normalisoituu. On pakko käydä kilpailu, jossa vahvimmat säilyvät.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.