Mainos

Jorma Ollila Suomen taloudesta: "Kilpailukykymme olemme sössineet ihan itse"

Suomen talouden ongelmat johtuvat sopeutumiskyvyn puutteesta viime vuosien talousshokeihin, esittää Nokian entinen toimitusjohtaja Jorma Ollila. Erityisesti toimialarakenteen olisi muututtava ja monipuolistuttava.

– Kilpailukykymme olemme sössineet ihan itse; työmarkkinat ovat sopeutuneet liian hitaasti eikä palkkoja ja bonuksia ole tarkistettu alaspäin. Kyse on asenteestamme, kiteytti Etlan ja EVA:n hallituksien puheenjohtaja Jorma Ollila Helsingin seudun kauppakamarin Itä-Uudenmaan kauppakamariyksikön järjestämässä Elinkeinoaamussa.

– Enemmän on kyse sopeutumiskyvystämme kuin siitä, saavutammeko 3,5 tai 5 prosentin kilpailukykyloikan. Toki sekin on tärkeää.

Nuoret ja koulutus kääntävät Suomen suunnan

Ollila muistuttaa, että Suomella on tallella perusvahvuutensa. Koulutus ja osaaminen ovat keskeisimpiä.

– Koulutusleikkaukset ovat shokeeraavan rajuja. Toivotaan, että ne eivät aiheuta korvaamatonta haittaa osaamistasoomme. Muut hallituksen leikkaukset hyväksyn, mutta näistä olen eri mieltä.

Nuoret osaavat sopeutua ja joustaa, heille onkin sälyytetty toiveet Suomen nostamisesta.

– Nuoret ja osaaminen – tästä yhdistelmästä syntyy positiivinen kierre. Esimerkkinä startup-piirit, joissa on sellaista positiivista draivia, jota nyt tarvitaan. Se vahvistaa julkisuuskuvaamme ja hyödyttää koko yrityskenttää.

Tärkeintä asiaa ei silti saa Ollilan mukaan unohtaa.

– Keskittykää lopputulokseen, pöhinä ei saa olla pääasia.

Ruotsi lyödään lätkässä ja talouskasvussa

Ollila vertaa Suomea Ruotsiin, jossa muutoksiin on reagoitu ripeästi. Työmarkkinat ovat herkempiä ja nopeampia muuttumaan, lisäksi on kyetty hitaampaan palkkakustannusten nousuun.

– Ruotsissa on osattu reagoida talouden shokeihin kasvattamalla erityisesti palveluvientiä, Suomi on vaikeuksissa, koska vientimme perustuu investointitavaroiden kysyntään.

Myös suomalaisten heikkoon markkinointikykyyn on löydettävä lääke.

– Insinöörivaltaisuudesta johtuen olemme enemmän tuotanto- kuin asiakaslähtöisiä. Emme ole hyviä kommunikoimaan silloin, kun pitäisi houkutella palveluilla ja kulutustuotteilla. B-to-c on haastavaa, mutta ei insinöörikään ole ihan toivoton markkinoija, kun persoona on oikeanlainen.

Vaikka muutoskykyä tarvitaan enemmän, toivoa on päästä jopa Ruotsin ohi.

– Jos me ne lätkässä hakataan, kyllä talouskasvun aikaan saaminen pitää onnistua meiltäkin. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole, Ollila sanoi.

Slush-tapahtuman perustaja Miki Kuusi kertoi huhtikuussa oman näkemyksensä Suomen talouden tilan syistä:

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.