Kännykkäteollisuus uskoo navigointiin

Matkapuhelinvalmistajat pitävät paikannusta alan seuraavan suurena aaltona.

Matkapuhelinvalmistajat pitävät navigointia alan seuraavana suurena mahdollisuutena kamera- ja musiikkipuhelinten jälkeen. Vaikka navigointi on toistaiseksi lapsenkengissä, markkinoiden arvioidaan kasvaneen jo useisiin satoihin miljooniin euroihin vuodessa.

Tähän saakka navigointi- eli paikannuslaitteita ovat valmistaneet niihin erikoistuneet yritykset kuten hollantilainen TomTom. Nyt niiden on pakko hyväksyä se, että navigointikännyköistä on tulossa vakava haaste niiden liiketoiminnalle.

Maailman suurin matkapuhelinvalmistaja Nokia toi markkinoille vajaat kaksi kuukautta sitten N95-navigointipuhelimen. Muiden suurten valmistajien odotetaan seuraavan pian omilla navigointipuhelimillaan.

700 euron hintaiset N95-puhelimet tuskin löytävät tietään mattimeikäläisten taskuihin. Nokia aikoo kuitenkin tuoda gps-paikannuksen suureen osaan uusista tuotteistaan.

- Uskon, että se tulee nopeasti lähes koko tuotevalikoimaamme, kertoi Nokian matkapuhelinyksikön johtaja Kai Öistämö äskettäin.

Gps-paikannus mahdollistaa operaattorien sivuuttamisen kokonaan navigointipalvelua käytettäessä. Operaattorit saavat kuitenkin osansa, kun pelkän kartan lisäksi reaaliaikaiset palvelut alkavat yleistyä.

Käyttäjät voivat esimerkiksi etsiä lähistöllä sijaitsevia ravintoloita. Autojen navigointipalvelut ovat jo tätä päivää.

Kakku kasvaa nopeasti

Navigointituotteiden markkinat kasvavat tänä vuonna kahdella kolmanneksella viime vuodesta, arvioi markkinatutkimusyhtiö Canalysis. 85 prosenttia myytävistä tuotteista on perinteisiä henkilökohtaisia navigointilaitteita.

Berg Insight -yhtiön ennusteen mukaan gps-matkapuhelimien myynti nousee Euroopassa ja Yhdysvalloissa 12 miljoonaan kappaleeseen vuoteen 2009 mennessä, kun vuonna 2005 myynti oli vain miljoona kappaletta.

- Kun kakku kasvaa, vahvat pelurit haluavat siitä palan itselleen. Nokia oli ensimmäinen, joka tunnusti sen, arvioi israelilaisen navigointiohjelmistoja suunnittelevan Telmap-yhtiön toimitusjohtaja Oren Nissim.

Nokia osti itsensä paikannusalalle viime vuonna, kun se hankki saksalaisen Gate5:n. Helmikuussa Nokia julkisti ilmaisen karttapalvelunsa.

- Nokian astuminen näyttämölle on vilkastuttanut koko markkinat. Kiinnostus alaa kohtaan on noussut paljon, sanoo paikannusohjelmistoyritys Navicoren toimitusjohtaja Juha Murtopuro.

Internetyhtiöt kärsivät

Myös hakukonejättiläiset Google ja Yahoo ovat kiinnostuneita lisäämään mobiilinavigoinnin valikoimaansa.

Nokian kartta- ja navigointipalveluista vastaava johtaja Ralph Kunz arvioi, että lyhyellä tähtäimellä huolta saavat kantaa henkilökohtaisia paikannuslaitteita valmistavat yritykset.

Pitemmällä tähtäimellä kohteena ovat internet-yhtiöt, sillä Nokia uskoo internetin mainospohjaisen ansaintamallin leviävän matkaviestintään. Kunzin mukaan ei ole mitään syytä uskoa, ettei näin kävisi.

(MTV3-STT-Reuters)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.