Käteisen käyttö vähenee kovaa vauhtia – millä sitten maksetaan, jos sähkökatko yllättää?

Kuluttajien kukkarossa pullistelevat entisten seteleiden ja kolikoiden sijasta yhä enemmän erilaiset maksukortit. Käteisen käyttö on vähentynyt rajusti.

Suomen Pankin mukaan vain 13 prosenttia kuluttajista käyttää enää käteistä pääasiallisena maksuvälineenä.

Kaupan liiton nokkamies Juhani Pekkala sanoo Huomenta Suomen haastattelussa, että käteisestä voitaisiin luopua jossain vaiheessa. Pekkala ennustaa kuitenkin, että sellaiseen yhteiskuntaan menee vielä pitkä tovi.

– Sellainen yhteiskunta, jossa ei olisi käytössä käteistä rahaa ollenkaan, sitä on toistaiseksi aivan käytännössä vähän vaikea ajatella.

Kuluttaja-asiamies Päivi Hentusen mukaan käteisen korvaajien kehitys on ollut viime vuosina todella huimaa. Silti setelit ja kolikot puolustavat paikkaansa.

– On esimerkiksi paljon erityis-kuluttajaryhmiä, joille on eduksi, että raha on konkreettisesti kädessä, kun mennään maksamaan, Hentunen sanoo.

Käteinen on hyvä reservi

Pekkalan mukaan pelkällä kortilla maksamisen etuja kaupan kannalta olisivat esimerkiksi se, että prosessit helpottuisivat, käteisen käsittely vähenisi ja kassat voisivat olla pienempiä. Pekkalan mukaan käteisellä ja kortilla maksamisen kustannukset eivät ole kaupalle niin eri suuruiset, että sen vuoksi pitäisi siirtyä kokonaan korttiin.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan kaupassa asioivalla kuluttajalle pelkkä kortti olisi vaivaton maksutapa. Hentusen mukaan kokonaishallinta myös paranisi, kun mobiililaitteista ja tietokoneelta voisi seurata omaa rahankäyttöä.

– Tilalle täytyy sitten kyllä tulla jotain todella konkreettista. Esimerkiksi lapsille tai vaikkapa pienissä erityistilanteissa tapahtuvaan maksamiseen, kuluttaja-asiamies sanoo.

– Käteinen on jonkinlainen turva, kun järjestelmät eivät toimi. Aina voi tulla tilanteita, sähkökatkoja tai muita tilanteita yhteiskunnassa, että järjestelmät eivät äkkiä toimikaan, Kaupan liiton Pekkala muistuttaa.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.