Kauppa penseänä kuluttaja-asiamiehen kanta-asiakasohjeille

Kaupan alan yritykset pelkäävät, että toteutuessaan kuluttaja-asiamiehen ohjeet tekisivät nykyisenlaiset kanta-asiakasohjelmat ja kanta-asiakasmarkkinoinnin mahdottomaksi.

Kuluttaja-asiamiehen tuore ohjeluonnos on saanut nihkeän vastaanoton elinkeinoelämän ja kaupan alan etujärjestöiltä. Järjestöt pitävät kanta-asiakasmarkkinointia ja kanta-asiakasohjelmia käsittelevää ohjeluonnosta kohtuuttomana.

Jos luonnos toteutuu, järjestöt pelkäävät sen tekevän kanta-asiakasmarkkinoinnista mahdotonta.

Kuluttajavirasto pitää elinkeinoelämän ja kaupan penseitä näkemyksiä odotettuina. Ohjeluonnoksen lausuntokierros päättyi tämän kuun alkupuolella ja parhaillaan virasto viilaa ohjetta.

Kuluttaja-asiamies esittää ohjeluonnoksessa muun muassa, että kanta-asiakassopimuksen ehtojen tulee olla ymmärrettäviä. Kanta-asiakasedun pitää myös olla todellinen, joten kaikille asiakkaille annettavaa etua ei voi markkinoida kanta-asiakasetuna. Kanta-asiakasohjelma ei myöskään saa monimutkaisuudellaan heikentää mahdollisuuksia hintavertailuun.

Kauppalehden mukaan Suomen Kaupan Liitto pitää lausunnossaan koko ohjeistusta tarpeettomana. Liiton toimitusjohtajan Guy Wireksen mukaan kaupan tiedossa ei ole, että kanta-asiakasjärjestelmät olisivat aiheuttaneet kuluttajille erityisiä ongelmia.

Kauppalehden mukaan liitto kritisoi myös ohjeluonnoksen pituutta, vaikeaselkoisuutta ja ristiriitaisuutta. Luonnos on kaikkiaan 15 sivua pitkä.

Elinkeinoelämän Keskusliitto ja Viestinnän Keskusliitto ovat samoilla linjoilla. Järjestöt vaativat myös kannanottojen lieventämistä ja selkeyttämistä.

"Valmis ohje tiiviimpi"

Johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta sanoo, valmis ohje on tiiviimpi ja konkreettisempi kuin nyt arvostelun kohteena ollut luonnos. Peltosen mukaan ohjeeseen tulee muutoksia, jotka myös elinkeinoelämä huomaa.

- Ohjetta on moitittu paljon sen pituudesta ja monimutkaisuudesta. Ohje on vielä luonnosvaiheessa ja siinä on haluttu selvittää asiat varmasti auki niin, että lausujat tietävät, mistä on kysymys, sanoi Peltonen STT:lle.

Peltonen ei ylläty elinkeinoelämän ja kaupan penseistä näkemyksistä. Peltosen mukaan samantyyppistä keskustelua on käyty myös aikaisempien luonnosten valmisteluvaiheessa.

- Tämä on yksi tapa yrittää vaikuttaa ohjeen sisältöön. On selvää, että se mitä me aiomme ei ole ihan sama kuin se, mitä elinkeinoelämän järjestöt hakevat.

Kuluttaja-asiamiehen kanta-asiakasohje on määrä saada valmiiksi tammi-helmikuussa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.