Käyttötavarakauppa kituu – tavarataloihin kaivataan elämyksiä

Kaupan myynnin kehitys on jakautunut kahtia. Ruokakauppa kasvaa, mutta käyttötavarakauppa on kutistunut. Syynä on matalasuhdanne mutta myös kaupan rakenteiden muutos.

- Verkkokaupalla on oma osuutensa tässä tilanteessa, toteaa HOK-Elannon toimitusjohtaja Matti Niemi.

Isoja kauppaketjuja on moitittu siitä, että ne ovat lähteneet hitaasti kehittämään omia nettikauppojaan.

- Jos vastaa kokonaisuudessaan suomalaisen kaupan puolesta, niin ei meitä liiasta nopeudesta voida moittia, myötää Niemi. 

Nyt monikanavaisia liiketoimintamalleja kehitetään, jotta asiakas pääsee joko kivijalka- tai verkkokauppaan 24 tuntia vuorokaudessa.

- Tavaratalokaupassa elämyksellisyys on yksi elementti, johon voimme satsata. Mutta varmasti pitkällä aikavälillä suomalainen käyttötavarakauppa joutuu tarkistamaan pinta-alojaan siellä kivijalan puolella, sanoo Niemi.

HOK-Elannossa tavaratalokauppa kutistui viime vuonna 4,3 prosenttia ja päivittäistavarakauppa kasvoi 2,9 prosenttia.

Keskon käyttötavarakaupan kuoppa syveni joulukuussa. Myynti väheni 10,2 prosenttia edellisestä vuodesta. Koko vuoden osalta pudotus oli 9,4 prosenttia. Keskon ruokakauppa kasvoi viime vuonna vajaat kaksi prosenttia.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.