Kilpailu verkkokaupan paketeista kovenee

Verkkokaupan kasvu lisää kuluttajille menevien postipakettien määrää. Se kiihdyttää alan kilpailua ja poikii kuluttajille uusia palveluita.

Uusimpia keksintöjä ovat SmartPost-automaatit, joita Itella on asentanut eri puolille maata jo 50 kappaletta. Ensimmäiset otettiin käyttöön viime keväänä.

Itellan pakettipalveluista vastaavan johtajan Aku Hapon mukaan asiakkaat ovat oppineet automaattien käytön helposti ja niiden määrä on tarkoitus tuplata tämän vuoden aikana.

Automaateilla vastataan juuri verkkokaupan kasvuun. Kuluttajille menevien pakettien määrän arvioidaan kasvavan 10-15 prosentia vuodessa.

Itellan kovin kilpailija on Matkahuolto, joka jakelee nykyään paketteja myös Suomen Lähikauppa -ketjun myymälöiden kautta.

Liiketoimintajohtaja Juha Wallin laskee, että yhteistyön myötä Matkahuollolla on pakettien jakelupisteitä nyt noin 1100, eli jopa hieman enemmän kuin Itellalla.

Itella taas aikoo vuoteen 2016 mennessä lisätä jakelupisteiden määrän noin 1500:aan. Lisäys tulee pääosin automaateista ja noutopisteistä.

Kolmas maanlaajuinen postipakettien jakeluverkko on R-kioskeilla.

(MTV3 - STT)

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.