Konehuoneeton hissi nosti Koneen tulosta

Koneen liikevaihto kasvoi viime vuonna 2412 miljoonaan euroon eli noin 14,3 miljardiin markkaan. Liikevaihto kasvoi nimellisesti 16 prosenttia ja reaalisesti noin kymmeneksen suuremmaksi kuin vuotta aiemmin. Yhtiön tulos parani tänään julkistetun tilinpäätöksen mukaan selvästi edellistä vuodesta. Liikevoitto nousi 83,5 miljoonasta eurosta 117,7 miljoonaan euroon.

Suhteessa Koneen liikevaihtoon liikevoitto nousi 4,0 prosentista 4,9 prosenttiin. Voitto ennen veroja kohosi 111,3 miljoonaan euroon. Kasvua edellisvuodesta oli 54 prosenttia. Koneen tilikauden voitto oli 57,6 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 36,5 miljoonaa euroa. Voitto osaketta kohti nousi 1,81 eurosta 2,86 euroon ja oma pääoma osaketta kohti 25,45 eurosta 29,22 euroon. Yhtiön hallitus esittää osinkona maksettavaksi 1,0 euroa B-osakkeelle.

-Tuloksen parantumiseen vaikutti suotuisan markkinatilanteen ohella uuden konehuoneettoman Ecodisc-hissin hyvä menestys markkinoilla, kertoi talousjohtaja Aimo Rajahalme. Tulosta paransivat Rajahalmeen mukaan myös vuonna 1996 aloitetut uudelleenjärjestelyt, jotka saatiin pääosin loppuun viime vuonna. Koneen nettovelka laski viime vuonna 129 miljoonasta eurosta 48 miljoonaan euroon. Omavaraisuusaste parani edellisvuodesta ja nousi vuoden lopussa 37 prosenttiin. Yhtiön tase kasvoi 1453,2 miljoonasta eurosta 1580,1 miljoonaan euroon. Rajahalme ennakoi yhtiön tuotteiden kysynnän ja tuloskehityksen jatkuvan hyvinä tänä vuonna ja tuloksen parantuvan merkittävästi viime vuodesta.

Markkinatilanne pysyy tänä vuonna vähintään yhtä hyvänä kuin viime vuonna. Viime vuonna hissien ja liukuportaiden kysyntä kasvoi Rajahalmeen mukaan lähes kaikilla markkinoilla. Poikkeuksen yleisestä kehityksestä muodostivat Pohjois-Eurooppa, missä kasvu alkoi hidastua, ja Lähi-itä sekä Kaakkois-Aasia. Hän luonnehti vuotta konehuoneettoman hissin läpimurtovuodeksi maailmanmarkkinoilla.
-Toimintavuosi oli uuden koneistotekniikan lopullinen läpimurtovuosi maailmanlaajuisesti. Vuoden loppuun mennessä myytyjen konehuoneettomien hissien määrä ylitti 20 000 kappaleen rajan, Rajahalme sanoi. Hänen mukaansa muut hissiyhtiöt vielä kehittelevät omia vastaavia ratkaisujaan.

Yhteistyö japanilaisen Toshiban kanssa kehittyi Rajahalmeen mukaan hyvin. Vuoden loppuun mennessä Toshiba oli myynyt 2500 Ecodisc-hissiä, mikä edusti kymmentä prosenttia Japanin hissimarkkinoista. Vuoden aikana yhteistyö laajeni liukuportaisiin ja pikahisseihin. Kone käytti viime vuonna investointeihin 55 miljoonaa euroa. Merkittävimmät investoinnit kohdistuivat liukuporrastuotannon kehittämiseen Yhdysvalloissa ja Saksassa. Tuotekehitykseen Kone käytti 36 miljoonaa euroa.
(STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.