Kuka korvaa lipun lentoyhtiön mennessä konkurssiin?

Luottokortilla lentoliput ostanut kuluttaja saa varmimmin rahansa takaisin, mikäli lentoyhtiö on asetettu konkurssiin. Näin myös konkurssiuhan alla olevan lentoyhtiö SAS:n tapauksessa.

Luottokortilla lippunsa ostaneet ovat oikeutettuja saamaan maksamansa lennon hinnan suoraan luottokorttiyhtiöltä.

Sen sijaan pankkikortilla tai käteisellä lentolippunsa maksaneen kuluttajan tilanne on mutkikkaampi.

Vakuutusyhtiöiltä korvauksia lentolipuista on turha hakea, sillä vakuutukset eivät kata lentoyhtiöiden taloudellisia riskejä.

– Vakuutukset korvaavat henkilövahinkoja, kuten matkalla sattuvia tapaturmia tai sairauksia. Lentoyhtiöiden konkurssit eivät vakuutusyhtiöille kuulu, muistuttaa henkilökorvausyksikön johtaja Sanna Elk vakuutusyhtiö Fenniasta.

Pankkikortilla tai käteisellä lipun ostaneen kuluttajan on syytä ottaa yhteyttä sekä lentoyhtiöön että kuluttajaviranomaiseen mahdollisessa konkurssitapauksessa.

Entä mitä voi tehdä ulkomailla lentoa odottava oleva suomalainen, mikäli SAS ajautuu konkurssiin?

Elk kehottaa kuluttajaa menemään aivan aluksi lentoyhtiön nettisivuille lukemaan yhtiön toimintaohjeet konkurssin varalta.

– Uskoisin, että SAS huolehtii ulkomailla olevien matkustajiensa paluulennoista, sanoo Elk.

Ulkomailla ilman rahaa olevan kuluttajan on syytä ottaa yhteyttä ulkoministeriöön, mikäli paluulennon kanssa tulee ongelmia.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.