Lentoyhtiöt selvisivät säikähdyksellä

Lentoyhtiöt näyttivät asiantuntijoiden mukaan välttäneen uuden romahduksen sen jälkeen, kun tiedot New Yorkin eilisen lento-onnettomuuden syystä kallistuivat teknisen vian puolelle terrori-iskun sijasta.

Suuntaa näytti Eurooppa, jossa lentoyhtiöiden ja ilmailuteollisuuden osakkeet korjasivat eilisen notkahdustaan. Epävarmuuden odotetaan silti jatkuvan alalla. Uusi terrori-isku olisi tappanut lentomatkustamisen ainakin vähäksi aikaa, mutta teknisen vian aiheuttaman onnettomuuden vaikutuksia matkustamiseen oli tiistaina vaikeampi arvioida.

-Ihmiset pelkäävät nyt lentämistä ja uusimmalla onnettomuudella on varmasti vaikutusta, eräs hongkongilainen matkatoimistovirkailija arvioi. Hänen mukaansa matkatoimisto voitaisiin saman tien sulkea, jos turman syyksi paljastuu terroriteko. Kyynisimpien mielipiteiden mukaan lentoyhtiöiden kriisi voi jopa auttaa parhaimpia yhtiöitä huonompien kaatuessa alta pois Swissairin ja Sabenan tapaan.

Ryanairin, British Airwaysin ja Air Francen osakkeiden kurssit olivat päivällä neljän prosentin nousussa, ja myös Finnairin osake kohosi Helsingin pörssissä. Aasiassa lentoyhtiöiden kurssit laskivat yleisesti 1-5 prosenttia, mutta mukana oli vielä säikähdysvaikutusta. Suurimmaksi kysymysmerkiksi jäivät amerikkalaiset lentoyhtiöt, joihin New Yorkin onnettomuus todennäköisesti vaikuttaa eniten.

Luottamus American Airlinesiin vaakalaudalla

Erityisesti tulilinjalla on maailman suurin lentoyhtiö American Airlines, joka on menettänyt kolme konetta

American Airlines -yhtiön Airbus A-300-matkustajakone

runsaassa kahdessa kuukaudessa. Syyskuun terrorihyökkäys romahdutti jo American Airlinesin sekä seuraavaksi suurimpien lentoyhtiöiden United Airlinesin ja Deltan tulokset. Matkustajien luottamusta American Airlinesia kohtaan voi vähentää ratkaisevasti se, jos New Yorkin turman syyksi paljastuu puutteellinen huolto ja ylläpito.

Onnettomuuskoneen valmistajan Airbusin emoyhtiön EADS:n osakkeen kurssi nousi voimakkaasti Pariisissa, kun sijoittajien mielestä maahansyöksy oli tuskin koneen valmistajan vika. Pohjois-Amerikassa on myös useita lentoyhtiöitä, jotka olivat kiikun kaakun jo ennen syyskuun terrorihyökkäystä. Niiden selviytymisestä on tuoreimman onnettomuuden jälkeen entistä vähemmän toiveita.

Viime viikolla kaatui Kanadan toiseksi suurin lentoyhtiö Canada 3000 viimeisimpänä kriisin uhrina. Lentoyhtiöt ovat leikanneet yli 100 000 työpaikkaa eri puolilla maailmaa syyskuun 11. päivän jälkeen. Reittejä on vähennetty ja koneita pantu seisomaan odottamaan parempia aikoja.

(STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.