Lidl ei rikkonut alkoholilakia

Tuotevalvontakeskuksen mukaan Lidl-myymäläketju ei rikkonut alkoholilakia myydessään muita kauppaliikkeitä edullisempaa keskiolutta. Tuotevalvontakeskus tutki, harjoittiko Lidl alkoholilaissa kiellettyä hyvän tavan vastaista myynninedistämistä myydessään elo-syyskuussa Leijona III -olutta 0,89 euron hintaan.
Alkoholijuomien hinnoittelu voidaan katsoa hyvän tavan vastaiseksi myynninedistämistoiminnaksi silloin, kun alkoholijuomasta kuluttajalta perittävä hinta ei kata juoman sisäänostohintaa ja siitä maksettavia veroja.

Tuotevalvontakeskus pyysi Lidl Suomi Ky:ltä ja Mallaskoski Oy:ltä syyskuussa selvitystä siitä, mistä kustannuseristä kyseisen oluen hinta muodostuu.

-Saatujen selvitysten perusteella ei ole osoitettavissa, että Leijona-olutta olisi tarjottu kuluttajille vähittäismyynnissä hinnalla, joka alittaa tuotteen ostohinnan ja siitä maksettavat alkoholijuoma- ja arvonlisäverot, Tuotevalvontakeskus toteaa tiedotteessaan. Tuotevalvontakeskus vertaili myös yhtiöiden antamia tietoja tukkumyynnin kuukausi-ilmoituksiin.

Oluen hinta laski rajusti myös muissa kaupoissa

Hinnoittelua ei sinänsä ole Suomessa lailla rajoitettu, mutta alkoholijuomien hinnoittelua voidaan arvioida tiukemmin kuin muiden tuotteiden, Tuotevalvontakeskus perustelee selvitystä. Olutta ei voi käyttää ns. sisäänvetotuotteena.

Lidlin tultua markkinoille useat muut kaupat ovat alentaneet oluen hintoja. Koska kustannusrakenne on panimoilla erilainen, hintatarjouksiin voi sisältyä alle sisäänostohintojen ja verojen mukaista hinnoittelua, Tuotevalvontakeskus varoittaa.

Tuotevalvontakeskus kertoo tutkivansa myös nämä tapaukset yhteistyössä lääninhallitusten kanssa.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.