Maineikas Motown -levy-yhtiö kovilla nykypäivän haasteiden edessä

Soul-musiikin legendaarisin levy-yhtiö Motown on monien muiden alan yritysten lailla suurten haasteiden edessä. Levymyynnin maailmanlaajuinen lasku ei ilahduta yhtiötä, jolla on takanaan upea historia mustan musiikin suurimpien klassikoiden tuottajana.

Motownin toimitusjohtaja Kedar Massenburg on joutunut koville yhtiön uljaan historian ja nykypäivän vaatimusten välillä. -Asia mitä eniten inhoan Motownin johtamisessa on se, että minun täytyy kertoa Stevie Wonderin (kuvassa) ja Smokey Robinsonin kaltaisille legendoille, että heidän täytyy muuttaa suuntaa, Massenburg sanoo Financial Timesissa tiistaina ilmestyneessä haastattelussa.

Massenburg on patistanut vanhat supertähdet yhteistyöhön nuorien tuottajasankarien kanssa. Yhteistyö on muun muassa tuonut äskettäin platinalevyn kokeneelle Temptations-ryhmälle. Motownia vuodesta 1998 lähtien johtanut 39-vuotias Massenburg on tehnyt taloudellisten mittareiden valossa hyvää jälkeä. Kun Motown vielä vuonna 1996 teki 70 miljoonaa dollaria tappiota, ylsi yhtiö jo vuonna 2000 plusmerkkiseen tulokseen. Täysin kivuttomasti Massenburg ei tulokseen päässyt. Motownin henkilöstömäärä piti pudottaa 35:een aiemmasta 120:sta. Yhtiön levyartistien määrä putosi samaan aikaan 70:sta 30:een.

Uudessa nousussa

Motown on kulkenut omistajalta toiselle sen jälkeen kun yhtiön aikoinaan perustanut tuottajanero Berry Gordy myi sen yli 60 miljoonalla dollarilla vuonna 1988. Nykyisin Motownin omistaa maailman suurin levy-yhtiö Universal Music, joka puolestaan on osa monikansallista mediakonsernia Vivendi Universalia. Viime vuosikymmenet ovat olleet Motownille nihkeitä, vaikka yhtiöllä onkin ollut Lionel Ritchien, Boys II Menin ja Debargen kaltaisia myyviä tähtiä. Yhtiön menestys on ollut 1980- ja 1990-luvuilla varsin vaatimatonta verrattuna 1960-luvun huippuvuosiin, jolloin yhtiön tähtikaartissa vaikuttivat muun muassa Stevie Wonderin, Marvin Gayen ja The Supremesin kaltaiset soulin suurnimet. Sen ohella, että Kedar Massenburg on saanut Motownin tuloksen voitolliseksi, on hän saanut myös yhtiön liikevaihdon kasvu-uralle. Viime vuonna yhtiön tuotteita myytiin 110 miljoonan dollarin arvosta. Tälle vuodelle arvioidaan levymyynnin kansainvälisestä laskusuhdanteesta huolimatta 115 miljoonan dollarin myyntiä.

Artistit mainoshommiin

Massenburg on kasvattanut Motownin myyntiä varsin ennakkoluulottomin keinoin. Motownin artistit on pantu mainostamaan muun muassa GAP-vaateketjun ja Häagen-Dazs-jäätelöketjun tuotteita, mikä on lisännyt artistien näkyvyyttä ja näin ollen myös levymyyntiä. Uudenlaisissa mainossopimuksissa kumpikaan osapuoli ei maksa toiselle, sillä levyartistin ja tuotteen yhdistäminen hyödyttää molempia tahoja. Levypiireissä liikkuvien huhujen mukaan Motown on virittelemässä mainosyhteistyötä myös Coca-Colan kanssa.
Sony-konsernin levy-yhtiö yhdisti jo aiemmin syksyllä voimansa Pepsi-Colan kanssa. Massenburgin mukaan uudenlaiset mainossopimukset eivät heikennä Motownin artistien taiteellista uskottavuutta, sillä artistit saavat viime kädessä itse päättää mitä tuotetta suostuvat mainostamaan. Esimerkiksi vegaaniaatetta kannattava Erykah Badu (kuvassa) sai vapaasti kieltäytyä McDonald'sin mainoskampanjasta. -Levy-yhtiöiden myynti on laskussa kaikkialla, joten meidän täytyy saada artisteillemme näkyvyyttä kaikilla mahdollisilla tavoilla, Massenburg kiteyttää.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.