Nokian brandi maailman 5. arvokkain

Tuoreen tutkimuksen mukaan Nokia on noussut maailman viidenneksi arvokkaimmaksi laatumerkiksi eli brandiksi. Ohjelmistotalo Microsoft on saavuttanut ykkössijan haltijaa Coca-Colaa kilpailussa maailman arvokkaimmasta brandista.

Nokian logo

Tutkimuksen teki New Yorkissa toimiva konsulttiyritys Interbrand. Oikeudenkäyntien rasittama Microsoft-brandi on noussut ongelmistaan huolimatta aivan Coca-Colan kannoille. Coca-Cola on pitänyt jo vuosikaudet ykköstilaa laatumerkkien arvolistalla, ja uusimman tutkimuksen mukaan juomavalmistaja seisoo edelleenkin korkeimmalla pallilla. Coca-Cola -laatumerkki arvioitiin 72,5 miljardin dollarin eli noin 460 miljardin markan arvoiseksi. Vuoden takaisesta Coca-Colan brandin arvo on pudonnut 13 prosenttia.

Coca-Cola-pullo ja lasi

Microsoft-brandi arvostettiin 70,2 miljardin dollarin arvoiseksi eli eroa virvoitusjuomajättiin on enää reilut kaksi miljardia. Nokian edelle mahtuivat Coca-Colan sekä Microsoftin lisäksi vielä tietokoneita valmistava IBM sekä mikroprosessoreja tarjoava Intel. Yrityksien laatumerkit olivat arvoltaan 53 miljardia ja 39 miljardia dollaria.

Aivan Intelin kannoilla listalla viidentenä oli Nokia, jonka brandin arvoksi laskettiin 38,5 miljardia dollaria. General Electric -laatumerkki puuskutti ainoastaan 0,4 miljardia dollarin päässä Nokiasta ja seitsemäntenä oli Ford, jonka brandin arvoksi laskettiin 36,4 miljardia.

Kärkikymmenikköön mahtuivat vielä Walt Disney, McDonald s sekä AT&T. 72:sta arvostetuimmasta brandista 42 oli yhdysvaltalaisia. Laatumerkkien arvon laskemisessa Interbrand ottaa huomioon yritysten arvioidut tulevaisuuden tulot, laatumerkin roolin tuloissa sekä näihin tuloihin liittyvät riskit.

(STT-Reuters)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.