Nokian myynti kasvoi, tulos petti odotukset

Nokia kasvatti heinä-syyskuussa rajusti markkinaosuuttaan. Markkinaosuuden kasvattaminen tapahtui kuitenkin tuloksen kustannuksella.

Nokian heinä-syyskuun tulos petti odotukset. Voitto ennen veroja painui 1,1 miljardiin euroon vuoden takaisesta 1,2 miljardista eurosta. Osakekohtainen tulos jäi 0,21 euroon ennakoidun 0,22 euron sijasta.

Nokia nosti sen sijaan liikevaihtoaan peräti viidenneksellä 10,1 miljardiin euroon. Kasvua edellisestä vuosineljänneksestä kertyi 13 prosenttia, millä suomalainen kännykkäjätti kepitti suurimmat kilpailijansa selvästi.

Yhtiö kertoi myyneensä 88,5 miljoonaa matkapuhelinta ja nostaneensa markkinaosuuteensa 36 prosenttiin kevään 34 prosentista. Viime vuodesta markkinaosuus kasvoi kolme prosenttiyksikköä. Näin korkeaan markkinaosuuteen Nokia on yltänyt harvoin. Parin vuoden takaisen simpukkapuhelinkriisin aikana osuus ehti painua jo alle 30 prosentin.

Toimitusjohtaja Olli-Pekka Kallasvuo ennakoi markkinaosuuden pysyvän samalla tasolla loppuvuonna. Koko vuonna maailmassa myydään Nokian mukaan 970 miljoonaa matkapuhelinta.

Kallasvuon mukaan katteisiin vaikutti halvempien mallien voimakkaasti kasvanut myynti yhdistettynä heikompaan menestykseen kalliimmissa malleissa. Nokian kännyköiden keskihinta romahti 93 euroon kevään 102 eurosta, mikä on todella raju pudotus yhden vuosineljänneksen aikana.

Markkinaosuusrynnäkkö on tapahtunut ennen kaikkea kehittyvillä markkinoilla Kiinassa, Aasian ja Tyynenmeren alueella sekä Latinalaisessa Amerikassa. Eurooppakin kasvoi kohtalaisesti, mutta Pohjois-Amerikassa Nokialla on edelleen vaikeata.

Kilpailijat kepitetty

Nokia kepitti markkinaosuustaistossa suurimmat kilpailijansa selvästi. Yhtiö myi heinä-syyskuussa 88,5 miljoonaa matkapuhelinta, missä oli kasvua edellisestä vuosineljänneksestä 13 prosenttia.

Suurin kilpailija Motorola nosti myyntiään vain 4 prosentilla. Samsung pääsi 11 prosenttiin ja LG 8 prosenttiin. SonyEricsson kasvatti myyntiään huikeat 26 prosenttia, mutta yhtiö on edelleen pieni tekijä markkinoita hallitsevan Nokia-jätin rinnalla.

Nokia arvioi tämän vuoden matkapuhelinmarkkinoiden koon kilpailijoitaan selvästi suuremmaksi, mikä korostaa entisestään yhtiön markkinaosuusharppauksen suuruutta. Nokian arvio markkinoiden koosta on 970 miljoonaa puhelinta. Motorolan arvio on vain 940 miljoonaa kännykkää. Jos Nokian luku markkinoiden koosta pitää paikkaansa, Motorolan ilmoitus omasta 22 prosentin markkinaosuudestaan on yliampuva.

Multimediasta ilonaihe

Vaikka Nokia on rahantekokoneena edelleen markkinoiden ykkönen, se ei ole enää aivan niin ylivoimainen kuin aikaisemmin. Nokian matkapuhelinyksikön liikevoitto painui 13,1 prosenttiin liikevaihdosta. Huhti-kesäkuussa liikevoittoprosentti oli 16,7. Motorolan matkapuhelinyksikkö nosti liikevoittonsa 11,9 prosenttiin liikevaihdosta.

Kannattavuudessa Motorola nousi siten hengittämään aivan Nokian niskaan. Nokian ilonaiheeksi on kuitenkin noussut multimediayksikkö, joka nosti liikevoittonsa 17,5 prosenttiin huhti-kesäkuun 16,1 prosentista. Kehittyneet multimediapuhelimet tuovat rahaa taloon suhteessa enemmän kuin tavalliset kapulat.

Multimediapuhelimet auttoivat merkittävästi Nokiaa nostamaan heinä-syyskuun liikevaihtonsa yli 10 miljardin euron. Koko yhtiön liikevaihto hyppäsi vuoden takaisesta 20 prosenttia ylöspäin, mutta multimediayksikkö loikkasi peräti 45 prosenttia. Samalla multimedia on 2 miljardin euron liikevaihdollaan ajanut selvästi verkkojen ohi yhtiön toiseksi suurimmaksi yksiköksi.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.