Sanoma-WSOY ostaa VNU:n aikakauslehtitoiminnan

Sanoma-WSOY ja hollantilainen mediayhtiö VNU ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaan Sanoma-WSOY ostaa VNU:n aikakauslehtitoiminnan (Consumer Information Group, CIG). Velaton ja kassaton kauppahinta on 1,25 miljardia euroa, ja lopullisen kaupan on määrä toteutua lokakuun alussa.

Kauppa rahoitetaan 1,2 miljardin euron pankkilainoilla, joiden pääjärjestäjät Nordea ja Goldman Sachs ovat antaneet merkintäsitoumuksen lainoille. Rahoituksen liikkumavapauden säilyttämiseksi Sanoma-WSOY:n hallitus aikoo ehdottaa myöhemmin elokuussa kokoon kutsuttavalle ylimääräiselle yhtiökokoukselle enintään 250 miljoonan euron suuruisen oman pääoman ehtoisen vaihtovelkakirjalainan liikkeeseenlaskua myöhemmin tänä vuonna, yhtiä kertoo pörssitiedotteessaan.

Kauppa synnyttää uuden, merkittävän toimijan Euroopan aikakauslehtimarkkinoille, sillä sekä CIG:n että Sanoma-WSOY:n aikakauslehdet ovat johtavia omilla alueillaan. CIG on Euroopan viidenneksi suurin aikakauslehtikustantaja, ja SanomaWSOY:n aikakauslehtiä kustantavalla Helsinki Medialla on johtava asema Suomen aikakauslehtimarkkinoilla. Kauppaan eivät kuulu VNU:n osuudet hollantilaisessa CVI Media Groupissa ja venäläisessä Independent Media Holdingissa.

CIG:n liikevaihto oli viime vuonna oli 816 miljoonaa euroa ja käyttökate 143 miljoonaa euroa. Helsinki Median liikevaihto oli 160 miljoonaa euroa ja käyttökate 17 miljoonaa euroa. CIG:n ja Sanoma-WSOY:n yhteinen vuoden 2000 pro forma -liikevaihto on 2,264 miljardia euroa ja käyttökate 313 miljoonaa euroa. Kaupassa syntyy noin 1,15 miljardin euron goodwill, joka on tarkoitus poistaa 20 vuodessa, Sanoma-WSOY kertoo.

Uusi yksikkö Sanoma-WSOY:hyn

VNU, logo

Yritysoston seurauksena Sanoma-WSOY perustaa uuden aikakauslehtiyksikön, johon keskitetään CIG:n ja Helsinki Median toiminnot. Yksikön päätoimipaikka on Hollanti. Yksikön johtajaksi ja hollantilaisen emoyhtiön toimitusjohtajaksi nimitetään Theo Bouwman, joka on vastannut CIG:stä VNU:n hallituksen jäsenenä. Bouwman nimitetään myös SanomaWSOY:n johtoryhmän jäseneksi. Uuden yhtiön varatoimitusjohtajaksi nimitetään Eija Ailasmaa, joka toimii edelleen myös Helsinki Median toimitusjohtajana.

-Kauppa toteuttaa strategisia tavoitteitamme, Sanoma-WSOY:n hallituksen puheenjohtaja Jaakko Rauramo toteaa. -Kun Sanoma-WSOY perustettiin vuonna 1999, asetimme kunnianhimoisia päämääriä liiketoiminnan kasvulle ja kansainvälistymiselle: Saavuttaa 2,5 miljardin euron liikevaihto viimeistään vuonna 2005 ja nostaa Suomen ulkopuolisen liikevaihdon osuus vähintään 20 prosenttiin vuoteen 2003 mennessä.

Jaakko Rauramo

-Tämä kauppa merkitsee meille merkittävää kansainvälistymistä ja yhden ydinliiketoimintamme, aikakauslehtien kustantamisen, huomattavaa vahvistumista. Samalla se tarjoaa meille mahdollisuuden vahvistaa kassavirtaamme entisestään. Nyt ostettujen yritysten kautta pääsemme uusille markkinoille, mikä avaa mahdollisuuksia myös muille liiketoiminnoillemme ja kehityshankkeillemme. Uskomme vakaasti, että kauppa tarjoaa meille hyvän mahdollisuuden kehittyä aidosti eurooppalaiseksi mediayhtiöksi, Jaakko Rauramo jatkaa.

-Kaupan jälkeen SanomaWSOY:stä tulee johtava aikakauslehtikustantaja viidessä Euroopan maassa ja erityisen vahva valtakielten ulkopuolisilla alueilla Euroopassa. CIG:n ja Helsinki Median yhteinen liikevaihto tulee olemaan noin miljardi euroa vuonna 2001, Sanoma-WSOY:n toimitusjohtaja Hannu Syrjänen sanoo.

-Oman aikakauslehtitoimintamme ja CIG:n yhdistämisellä saamme suuren koon tuomat edut ja mahdollisuuden hyödyntää yhteisiä järjestelmiä, sisällön ja brandien kehittämistä sekä kummankin parhaita toimintatapoja. Yksi selkeistä mahdollisuuksistamme tulee olemaan aikakauslehtitoiminnan ja jakelun yhteistyön parantaminen, Syjänen jatkaa.

-Kaupan jälkeen keskitymme kaikissa yksiköissä kannattavuuden parantamiseen. Tulemme myös realisoimaan tarkoituksenmukaisena ajankohtana omaisuutta, joka ei liity ydinliiketoimintaan, Hannu Syrjänen sanoo.

Rob van der Bergh, VNU:n johtaja

-Olemme tyytyväisiä aikakauslehtiliiketoimintamme päätymisestä juuri SanomaWSOY:lle. Kun päätimme myydä CIG:n ja keskittyä mm. hakemistoihin sekä talous- ja markkinointi-informaatioon, ensisijaisena toiveenamme oli ostaja, joka sitoutuu toiminnan kehittämiseen myös jatkossa. Uskomme vahvasti SanomaWSOY:n osaamiseen ja resursseihin, VNU:n hallituksen puheenjohtaja Rob van den Bergh toteaa.

CIG julkaisee yli 250 lehteä seitsemässä maassa ja on alan selvä markkinajohtaja Hollannissa, Belgiassa, Unkarissa ja Tsekissä. SanomaWSOY:n tekemä kauppa sisältää VNU Tijdschriftenin Hollannissa, Mediaxisin Belgiassa, viidessä eri Euroopan maassa toimivan VNU Magazines - yksikön ja Aldipressin, joka on Hollannin suurin aikakauslehtien myynti- ja jakeluyhtiö. Lehtivalikoima on suunnattu kaikenikäisille aina esikouluikäisistä eläkeläisiin. CIG:llä on yli 3500 työntekijää.

Helsinki Media on yksi SanomaWSOY:n viidestä tytärkonsernista ja Suomen markkinajohtaja naisten- ja perhelehdissä, sarjakuvalehdissä sekä kuluttajille ja ammattilaisille suunnatuissa tietotekniikkalehdissä. Helsinki Media on myös Suomen suurin yritysjulkaisujen ja -hakemistojen kustantaja ja julkaisee kolmea aikakauslehteä Ruotsissa. Työntekijöitä on 810.

Kaupan myötä SanomaWSOY:stä tulee liikevaihdolla mitattuna Pohjoismaiden johtava mediakonserni. SanomaWSOY:n neuvonantajana kaupassa on ollut Goldman Sachs.

(MTV3)

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.