Selvitys: Tavaran lisävakuutuksesta harvoin hyötyä

Lisävakuutus myydään yleensä samalla kertaa kuin tuotekin. Kuluttaja ottaa vakuutuksen vailla parempaa tietoa, mutta rahalle ei välttämättä ole vastinetta.

Pohjoismaisen selvityksen mukaan tavaralle hankittu lisävakuutus ei läheskään aina tuo parannusta tuotteen takuuseen, kotivakuutukseen tai lakisääteiseen kuluttajansuojaan.

Kuluttajalle tarjotaan lisävakuutusta ikään kuin kylkiäisenä tuotetta ostaessa, eikä kuluttaja voi vertailla eri liikkeiden vaihtoehtoja.

- Myyjän toimintaan voi myös vaikuttaa se, että hän saa myymistään vakuutuksista palkkion vakuutusyhtiöltä, selvityksessä arvioidaan.

Lisävakuutus maksaa yleensä 10-20 prosenttia tuotteen hinnasta ja se kattaa toimintaviat, rikkoutumiset ja tuotteessa olevat virheet. Eri lisävakuutusten välillä on huomattavia eroja ehdoissa ja rajoituksissa.

Pohjoismaiden ministerineuvoston rahoittamassa selvityksessä ehdotetaan parannuksia kuluttajan asemaan. Lisävakuutusten myyntiin voitaisiin ottaa harkinta-aika, jolloin kuluttaja voisi vertailla lisävakuutusta esimerkiksi kotivakuutuksensa turvaan. Lisäksi kuluttajaviranomaiset voisivat laatia alalle suosituksia ja sopimusmalleja.

Pohjoismaiset kuluttajat hankkivat vuosittain reilu kolme miljoonaa lisävakuutusta. Lisävakuutuksia tarjotaan muun muassa polkupyörille, kodinkoneille, viihde-elektroniikalle ja silmälaseille.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.