Sonera irtisanoo 280

Sonera aloittaa yt-neuvottelut ja jatkaa kustannussäästöjä SmartTrustissa ja Zedissä. Arvioitu vähennystarve on yhteensä 280 henkeä, joista 120 Suomessa.

Uuden strategiansa mukaisesti Sonera Oyj vähentää palveluliiketoimintansa kustannuksia merkittävästi. Tästä syystä Soneran tytäryhtiöt Sonera SmartTrust Oy ja Sonera Zed Oy tarkentavat liiketoimintansa painopisteitä ja aloittavat YT-neuvottelut henkilöstön kanssa.

Sonera SmartTrust Oy keskittyy jatkossa entistä selkeämmin kahteen keskeisimpään liiketoimintalueeseensa. Sonera SmartTrust tullaan organisoimaan kahdeksi liiketoimintayksiköksi, joista toinen keskittyy matkapuhelinoperaattoreille myytäviin palvelualustoihin. Toinen liiketoimintayksikkö keskittyy älykortti- ja SIM- korttipohjaisiin Internetin turvaratkaisuihin. Samalla yhtiön pääkonttori on tarkoitus siirtää Helsingistä Tukholmaan.

- Toiminnan fokusoinnin taustalla on muuttunut markkinatilanne. Sonera SmartTrustin asiakkaiden, eli pääasiassa matkapuhelinoperaattorien taloudellinen tilanne on kiristynyt. Menestyäksemme meidän , kuten muidenkin teknologiatoimittajien, on organisoitava toimintamme asiakasryhmittäin. Keskittymällä kahteen liiketoimintalueeseen ja kohdentamalla resurssit selkeästi näille alueille Sonera SmartTrust pystyy rakentamaan liiketoimintaansa entistä tuloksellisemmin ja kustannustehokkaammin, Sonera SmartTrustin toimitusjohtaja Antti Vasara sanoo.

Sonera SmartTrustin toimitusjohtajana jatkaa Antti Vasara, joka vastaa myös matkapuhelinoperaattorien palvelualustoihin keskittyvästä yksiköstä. Turvaratkaisuihin keskittyvän liiketoimintayksikön johtoon tulee Sonera SmartTrustin nykyinen varatoimitusjohtaja Anders Ingeström. Sonera SmartTrust jatkaa toimintansa tehostamista leikkaamalla kuluja läpi organisaation.

Yhtiö on esittänyt tänään henkilöstöjärjestöilleen YT-neuvottelujen aloittamista. Arvioitu henkilöstön vähentämistarve on yhteensä noin 150 - 160 henkilöä. Henkilöstövähennyksen suorien ja välillisten kustannussäästövaikutuksen arvioidaan olevan noin 25 miljoonaa euroa vuositasolla.

Neuvottelut koskevat Sonera SmartTrustin työntekijöitä mm. Suomessa, Ruotsissa, Englannissa, Saksassa ja USA:ssa. Suomessa YT- neuvottelut koskevat noin 60 - 65 henkilöä. Sonera SmartTrustin liikevaihdon oletetaan kasvavan noin 35 - 40 % vuonna 2001 verrattuna edelliseen vuoteen. Myös käyttökatteen oletetaan paranevan, mutta yhtiön oletetaan olevan selkeästi tappiollinen vuonna 2001.

Sonera SmartTrustin tavoitteena on saavuttaa yli 25 - 30 % kasvu liikevaihdossa vuonna 2002 ja olla käyttökatteeltaan positiivinen vuoden 2002 aikana. Sonera Zed Oy ilmoitti viime viikolla sulkevansa liiketoiminnot markkinoilta, joilla zed-palvelun käyttömäärät ovat jääneet tyydyttäviksi katsotuista tavoitteista. Tavoitteena on lopettaa tai myydä Turkin, Hollannin ja Yhdysvaltojen liiketoiminnat vuoden loppuun mennessä.

Liiketoiminnan väheneminen heijastuu myös keskitettyihin toimintoihin. Tästä syystä Sonera Zed on tänään esittänyt henkilöstöjärjestöilleen YT-neuvottelujen aloittamista. Arvioitu henkilöstön vähentämistarve on noin 130 henkilöä, joista Suomen osuus on noin 55 henkilöä.

- Keskitämme toimintaamme jäljelle jääville alueille eli Suomeen, Isoon-Britanniaan, Saksaan, Italiaan, Filippiineille ja Singaporeen ja pyrimme tarjoamaan näillä markkinoilla asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua. Karsimalla kustannuksia uskomme pääsevämme tavoitteeseemme, eli voitolliseen käyttökatteeseen vuoden 2003 aikana, Sonera Zedin toimitusjohtaja Juha Varelius sanoo.

Henkilöstövähennyksen, toimintojen sulkemisen, teknologian keskittämisen ja muiden säästötoimenpiteiden ansiosta Sonera Zedin kustannusrakenne on vuonna 2002 noin kolmasosa vuoden 2001 kuluista. Sonera Zedin liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä oli 7 miljoonaa euroa ja kumulatiivinen liikevaihto yhdeksältä kuukaudelta oli 13,5 miljoonaa euroa. Zedin tavoite on saavuttaa positiivinen käyttökate vuonna 2003 ja parantaa kannattavuutta merkittävästi vuonna 2002.

(MTV3)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.