Suomalaiset kuljetusyrittäjät huolissaan harmaasta taloudesta

Suomen kuljetus- ja logistiikka-alan yhdistys SKALin toimitusjohtaja Iiro Lehtosen mukaan harmaan talouden yrittäjät voidaan jakaa kolmeen kategoriaan.

– Meidän omia mustia lampaita, jotka toimivat säädöksistä piittaamatta, laiminlyövät velvoitteensa, jättävät sosiaaliturvamaksut maksamatta ja näin poispäin. Se on ehkä tyypillinen helposti ymmärrettävä tapaus, Lehtonen sanoi aamun Huomenta Suomessa.

– Sitten on toinen lajike, tänne tuleva laiton ulkomainen liikenne, joka tulee kilpailemaan suomalaisten kanssa. Ja kolmas tapaus on täällä luvattomasti toimiva, lain porsaanreikiä hyödyntävä yritys tai yrittäjähenkilö, joka ei piittaa tavaraliikennelaista eikä muistakaan säädöksistä.

Lehtosen mukaan valvonta ontuu, vaikka siihen olisi hyvät mahdollisuudet. Tullilta ja poliisilta tarvittaisiin tiukkoja otteita harmaan talouden kitkemiseksi. Ulkomainen kuljetusyrittäjä saa olla Suomessa.

– Jos vaikkapa Tampereelle tuodaan Etelä-Euroopasta hedelmäkuorma, niin vain se viikko saadaan olla purkuhetkestä Suomessa ja siinä on se dokumentti mukana. Kansainvälinen rahtikirja, jota voisi pyytää valvontaiskussa nähtäväksi.

Lehtonen painottaa, että tyhjällä kuormalla Suomeen ei ole mitään asiaa.

– Tässä on tullin rooli keskeinen. Voitaisiin satamissa katsoa, minkälaista kuormaa sieltä tulee. Venäläisiä tämä viikon sääntö ei koske, heille Suomen sisäinen liikennöinti on täysin kiellettyä.

(MTV3)

Katso SKAl ry:n toimitusjohtajan Iiro Lehtosen haastattelu: (Huomenta Suomi 28.10.2011)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.