Tallink Silja odottaa venäläismatkailijoiden rynnäkköä

Jatkossa venäläisten määrä voi lisääntyä myös Tallinnan-laivoilla, kun he Baltian maiden Schengen-jäsenyyden myötä pääsevät yhdellä viisumilla sekä Suomeen että Baltiaan.

Laivayhtiö Tallink Silja odottaa venäläisten risteilymatkustajien määrään tuntuvaa lisäystä.

Viime vuonna yhtiön laivoilla matkusti jo yli 300 000 venäläistä. Tänä vuonna määrä voi kasvaa jopa 20 prosenttia, myyntijohtaja Tarja Vaakanainen arvioi.

Tähän asti valtaosa Tallink Siljan venäläismatkustajista on reissannut Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Jatkossa venäläisten määrä voi lisääntyä myös Tallinnan-laivoilla, kun he Baltian maiden Schengen-jäsenyyden myötä pääsevät yhdellä viisumilla sekä Suomeen että Baltiaan.

- Venäläisillä on paljon kiinnostusta Baltian kiertomatkoihin, Vaakanainen uskoo.

Toimitusjohtaja Keijo Mehtosen mukaan Tallink Silja aloittaa lähivuosina todennäköisesti uudelleen myös Pietarin-risteilyt, jotka vuonna 2004 tyssäsivät muutaman kuukauden kokeiluun.

- Pietari tulee varmasti kuvioon, kysymys on vain että milloin. Se edellyttää kuitenkin, että EU ja Venäjä löytävät nykyistä sujuvamman ratkaisun viisumikäytäntöön, Mehtonen sanoi toimittajille keskiviikkona.

Pietarin-reitin avaus on hänen mukaansa Tallinkille myös iso investointipäätös, sillä reitille ei lähdetä vanhalla aluksella.

Kokousmatkailu korvaa kaljarallia

Mehtonen vakuuttaa Tallinkin uskovan yhä vahvasti myös Helsinki-Tallinna -reittiin, vaikka matkustajamäärät ovat kehittyneet nihkeästi. Schengen-jäsenyyden toivotaan piristävän myös suomalaisten reissaamista, kun passijonot jäivät historiaan.

Tallink tuo reitille keväällä kaksi uutta alusta, joista uusi Superstar aloittaa liikennöinnin huhtikuussa ja Akerilta tilattu Galaxy 2 kesäkuussa. Se korvaa vanhan Galaxyn, joka siirtyy Turku-Tukholma -reitille.

Myös kilpailija Viking tuo keväällä Tallinnan-reitille uuden XPRS-aluksen, joka korvaa vanhan Rosellan.

Uudet laivat kiristävät entisestään Tallinnan-reitin jo ennestään tiukkaa kilpailua. Mehtosen mielestä kaluston uusiutuminen on kuitenkin hyväksi koko alalle, sillä se vetää myös uusia matkustajia. Heitä tarvitaan, kun Viron hintatason nousu verottaa suomalaisten ostosmatkailua.

- Ehkä se pistää virolaiset matkailuyrittäjät pohtimaan, onko hinnoittelussa jotakin pielessä, Mehtonen toivoo.

Kaljaralli on varmasti aiemmin myös karkottanut Viron-laivoilta joitain matkustajaryhmiä. Tallinkilla uskotaan, että etenkin kokousmatkailulla on Virossa hyvät kasvunäkymät.

Yt-neuvottelut Espoossa ja Turussa

Toimihenkilöunioni arvosteli tänään Tallink Siljan päätöstä aloittaa Espoon ja Turun toimipisteissä yt-neuvottelut 30 henkilötyövuoden vähennyksestä.

Mehtosen mukaan työntekijöiden kokonaismäärä ei kuitenkaan vähene. Uutta väkeä palkataan puhelinmyyntiin ja uuteen myyntikonttoriin, jonka sijaintia ei ole vielä päätetty.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.