Tallinkin uuden LNG-laivan rakentaminen alkaa ensi kesänä

Meyer Werftin Turun-telakka kertoo, että se aloittaa uuden autolautan rakentamisen ensi kesänä.

– Aloitamme rakentamisen kesällä 2015. Laivan suunnittelu käynnistyy tietysti heti, kertoo Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer.  
Tallinkin laivan on määrä valmistua vuoden 2017 alussa.

Turun telakalle on kertynyt viime aikoina töitä mukavasti, sillä kuukausi sitten alkoivat saksalaisen TUI-varustamon Mein Schiff 5 -risteilijän rakennustyöt. Ensi vuonna käynnistyy myös Mein Schiff 6:n rakentaminen.  
Tilauksista kerrottiin elokuussa, kun Meyer Werft osti enemmistön Turun telakasta korealaiselta STX:ltä.   

Toimitusjohtaja Meyerin mukaan laivojen rakentaminen yhtä aikaa mahdollistaa sen, että työkuormaa voidaan jakaa tasaisesti. Tilaukset merkitsevät täystyöllisyyttä telakalla, ja yhtiö on väläyttänyt myös mahdollisuutta palkata lisää työvoimaa Turkuun.  

Työllistämisvaikutuksiltaan Tallinkin alus on pienempi kuin Mein Schiff -laivat. Tallinkin autolautan rakentaminen vaatii 2000 henkilötyövuotta, Mein Schiff -risteilijät tarjoavat työtä yhteensä 10 000 työvuotta. Välilliset vaikutukset säteilevät koko Suomeen alihankintaketjujen kautta.  

Polttoaineena LNG  

Tallinkin laivan arvo on noin 230 miljoonaa euroa. Aluksen on määrä kulkea Tallinnan ja Helsingin välillä, ja sen suunniteltu matkustajamäärä on 2800.  

Alus käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä. Tallinkin ja Meyer Turun mukaan uudet tekniset ratkaisut ja innovaatiot parantavat laivan energiatehokkuutta merkittävästi.  
Laivan suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomioita muun muassa päästöjen ja jätteiden vähentämiseen sekä kierrätykseen.  

LNG on yleistynyt nopeasti uusien laivojen polttoaineena. LNG-laivat täyttävät tammikuun alussa voimaan tulevan rikkidirektiivin. Vanhoissa aluksissa joudutaan käyttämään kalliimpaa, vähärikkistä laivapolttoainetta.  
Tallinkin hallituksen jäsen Janek Stalmeister arvioi, että uusi alus parantaa yhtiön kilpailukykyä merkittävästi.

 – Tietysti tämä on tärkeää, kun pystytään vertailemaan laivatelakoita maailmassa. En näe miksi pitäisi rakentaa muualla, kun kaikki muut olosuhteet ovat samat. Kun katsotaan Suomea, niin siellä on meidän kaikkein tärkein asiakaskunta ja uskon että Suomen suhteen tämä olisi kaikille paras vaihtoehto. Sekä matkustajille että  meille.

Tallink ja Meyer Turku viimeistelevät laivasopimuksen ja sen rahoitusjärjestelyt tulevina kuukausina.  

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.