Tamperelainen pienyrittäjä selätti Gilletten

Korkeimman oikeuden päätöksen mukaan suomalainen yritys saa mainita Gilletten nimen partateriensä tuotepakkauksessa. Pakkauksessa kerrotaan terien sopivan myös Gilletten varsiin.

Tamperelainen pienyrittäjä on voittanut amerikkalaisen partateräjätti Gilletten vuosia jatkuneessa kiistassa. Korkein oikeus päätti, että suomalaisyritys saa mainita Gilletten nimen oman tuotteensa pakkauksessa.

Pienyrittäjä Lauri Latikalla on ollut Gillette-kiistassa pelissä oma ja yrityksensä tulevaisuus. Kiistan aikana Latikka ei saanut kaupaksi partateriään, sillä Gilletten pelko merkitsi riskiä myös kauppiaille.

Latikka hakee nyt amerikkalaisyhtiöltä useiden miljoonien eurojen vahingonkorvauksia. Latikka nostaa kanteen joko yksin tai yhdessä EU:n komission kanssa.

Vahingonkorvausoikeudenkäynti käydään sitten erikseen joko suomessa tai USA:ssa tai sitä käydään sitten Brysselissä komission toimesta.

Latikka mainostaa, että kiistan suurin voittaja on kuluttaja - Gilletten selättäjä on myynyt halvempia partateriään lähinnä halpahalleille.

Tuhansien eurojen kulut oikeudenkäynnistä

Oikeuskuluja suomalaisyritykselle on tullut 150 000 euroa. Vastassa oli maailman suurin kulutustavarayhtiö, sillä Gillette on osa amerikkalaista Procter and Gamblea.

Kuinka pitkä aika liike-elämässä on kuusi vuotta odottaa ratkaisua?

- Se maksaa miljoonia, se on ihan selvä, ilmaista se ei ole. Niin henkiset kuin taloudelliset rahkeet ovat kuitenkin riittäneet, Latikka toteaa.

Latikan yritys markkinoi partateriään kertomalla niiden sopivan myös Gilletten varsiin. Amerikkalaisjätti katsoi, että teksti loukkaa yrityksen oikeutta tavaramerkkiinsä.

(MTV3)

(Kauppalehden talousuutiset 22.02.2006)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.