Vaateteollisuus voisi hyödyntää suomalaisuutta enemmän

Suomalaiset vaatevalmistajat hyötyvät tulevaisuudessa yhä enemmän maamme brändistä. Mainostoimisto Sek&Greyn toimitusjohtaja Marco Mäkisen mielestä Suomessa on paljon hyödyntämätöntä eksotiikkaa, mitä hyödyntämällä yritykset voisivat hyötyä suomalaisuudestaan.

- Harva tuntee Suomea maailmalla, mutta ne harvat, jotka tuntevat, pitävät Suomea positiivisena. Kaikki toimii ja meillä on puhdas, hieno luonto, kertoo MTV:n Huomenta Suomessa vieraillut Mäkinen.

Mäkisen mukana ohjelmassa vieraillut Voglian toimitusjohtaja Markku Virtanen yhtyy kommentteihin toteamalla, ettei suomalaisuus ole maailmalla itseisarvo, mutta ei myöskään hidaste.

Vaatteita osataan tehdä, mutta ei markkinoida

Suomalaista vaateteollisuutta on moitittu siitä, että vaatteita osataan tehdä, mutta ei markkinoida. Sek&Greyn Mäkinen myöntää, että markkinointi on tahtolaji, ja suomalainen ujous on estänyt pääsyä maailmalle.

- Emme ole lähteneet kansainvälistymään rohkeasti kauppaketjuiksi, Mäkinen sanoo verrattaessa naapurimaa Ruotsin menestyneisiin vaatekauppaketjuihin.

Mäkinen kuitenkin uskoo, että tulevaisuudessa massamarkkinointi menettää asemaansa, ja yksilöllisyys tulee nousemaan. Tällöin suomalaisilla vaatevalmistajilla on hyvät paikat.

- Henkilökohtainen palvelu, laatu ja istuvuusasiat ovat selvästi nousussa, sanoo myös Voglian Virtanen.

Suomalaista muotia esitellään viikonloppuna Finnish Catwalk -tilaisuudessa Helsingissä.

(MTV3)

Katso Marco Mäkisen ja Markku Virtasen haastattelu (Huomenta Suomi 19.8.2009)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.