Vähittäiskauppa odottaa vahvaa kasvua loppuvuodeltakin

Vaate- ja kenkäkauppiaat toivovat kylmää syksyä, mikä edistää talvivaatteiden ja -kenkien myyntiä. Kokonaisuudessaan vähittäiskaupan myynti kasvoi tammi-heinäkuussa 7,5 prosenttia viimevuotisesta.

Vähittäiskauppa odottaa loppuvuodelle vahvaa kasvua, mutta vaate- ja kenkäkaupoissa pidetään vielä peukkuja kylmälle syyssäälle. Muotialan myynnistä iso siivu tulee perinteisesti loka- ja marraskuussa, kun tarjolle laitetaan ulkovaatteet ja talvikengät.

- Keväällä myynti heitti häränpyllyä, kun huhtikuussa tuli jopa 20 prosentin takapakki viimevuotisesta. Siihen ei ole nyt varaa, joten täytyy toivoa, että sää viilenee piakkoin etelässäkin ja ulkovaatteiden myynti saa hyvän alun, kuvailee Muotikaupan liiton toimitusjohtaja Yrjö Gorski.

Muotikauppa on paljolti säiden armoilla, sillä valtaosa kuluttajista ostaa vaatteita ja kenkiä vain tarpeeseen. Ala ei ole vuosiin yltänyt kaksinumeroiseen kasvuun, eikä sitä odoteta tältäkään vuodelta. Gorski povaa tekstiili- ja jalkinekaupalle noin neljän prosentin kasvua.

- Jos ulkovaatteet menisivät täysillä jo loka-marraskuussa, odotettavissa olisi notkahdus tammi-maaliskuun myynnissä. Käytännössä kovin huimaan kasvuun ei olla edes varauduttu, Gorski jatkaa.

Muotikaupan maltillisten odotusten taustalla ovat suurten ikäluokkien kulutustottumukset. Vaikka suuret ikäluokat vauhdittavat tällä haavaa esimerkiksi korujen, kodintekniikan ja autojen myyntiä, vaatteisiin ja kenkiin eläköityvät eivät juuri tuhlaa.

- Muotikaupan kannalta he ovat jo menetetty sukupolvi, nuoremmat suhtautuvat pukeutumiseen ihan toisella tavalla. Isompaa kasvupiikkiä odotetaan vasta, kun nuoret pääsevät ostovoimaisempaan ikään, arvioi Gorski.

Palkankorotukset polttoaineena

Kokonaisuudessaan vähittäiskauppa odottaa alkuvuoden porskutuksen jatkuvan loppuvuonnakin. Tammi-heinäkuussa vähittäiskaupan myynti kasvoi 7,5 prosenttia viimevuotisesta.

- Merkkejä käänteestä huonompaan ei ole. Palkankorotukset ovat hyvä polttoaine, kuluttajien ostovoima näyttää säilyvän, arvioi Kaupan liiton asiamies Matti Räisänen.

- Toisaalta inflaatio nostaa päätään, joten se taas nakertaa kasvua. Eli kiikun kaakun loppuvuodelle odotettavissa olevat muutospaineet ovat, Räisänen jatkaa.

Jo viime vuonna ala ylsi 4,5 prosentin myynnin kasvuun, mikä oli isoin harppaus viiteen vuoteen. Hyvä taloustilanne vauhdittaa miltei kaupassa kuin kaupassa laadukkaampien ja kalliimpien tuotteiden kysyntää.

- Uskon, että kovaa kasvua on yhä ollut kodintekniikassa, kun digitalisoituminen on lisännyt digiboksien sekä televisioiden myyntiä. Jo alkuvuonna kehitys oli vahvaa sisustustavarakaupassa, joka kulkee käsi kädessä asuntokaupan ja korjausrakentamisen kanssa, Räisänen lisää.

(MTV3-STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.