Verottaja jälleen autonostajan kukkarolla

Uusien autojen verotus kiristyy ensi vuonna kymmenen prosenttia, mikäli valtiovarainministeriön budjettiesitys menee läpi.

Valtiovarainministeriö ehdottaa, että autoveron nykyinen vaihteluväli, 12,2-48,8 prosenttia, levenisi 10-50 prosenttiin. Keskimäärin autojen verotus kiristyisi noin kymmenen prosenttia. Autojen keskimääräinen hiilidioksidin päästötaso on ollut laskussa jo nelisen vuotta. Ministeriö haluaa kompensoida tämän trendin vaikutuksen verokertymään sekä suosia entisestään vähäpäästöisiä autoja.

Tammi-elokuussa Suomen myydyimmät automallit olivat Volkswagen Golf, Skoda Octavia sekä Toyota Avensis. Keskihintaisten ja keskipäästöisten autojen, joihin edellä mainitut merkit kuuluvat, vero nousisi noin 650 eurolla 6 900 eurosta 7 550 euroon. Valtion kassaan verouudistus toisi euroja noin 90 miljoonaa. Kokonaisuudessaan valtio aikoo kerätä uusien autojen autoverolla ensi vuonna 1,1 miljardia euroa.

Ministeriö arvioi, että ensi vuonna uusia henkilöautoja rekisteröidään 130 000, kun tämän vuoden ennuste on 125 000 ensirekisteröintiä.

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio on skeptinen ensirekisteröintien ennusteen suhteen.

– Kovin positiiviselta kuulostaa. Ottaen huomioon yleisen taloudellisen tilanteen, kuluttajien luottamusindikaattorit ynnä muun, on autoveron korotuksella pikemminkin negatiivinen vaikutus rekisteröintien määrään. Meidän ennusteemme on kymmenen tuhatta rekisteröintiä vähemmän kuin tänä vuonna.

Verotaulukon uudistuksesta ministeriö ei ylipäätään saa Kalliolta korkeaa arvosanaa. Vuoden 2008 autoverouudistuksen piti olla ensiaskel siirtymisessä auton hankinnan verotuksesta auton käytön verotukseen. Nyt kehitys on menossa väärään suuntaan.

– Huolissaan tässä vähän ollaan, huokaa Kallio.

Suomen suosituimpien automallien listaan veronkiristykset tuonevat muutoksia, mutta niitä on vaikea ennustaa.

– Voi olla, että dieselin suosio laskee ja bensiinin vähän nousee. Vaikea kuitenkin sanoa.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.