Volvon ja Scanian fuusion kariutuminen vaikuttaa Ruotsin EU-suhteisiin

Ruotsin hallitus on pettynyt EU-komission päätökseen estää kahden ruotsalaisen kuorma-autoyhtiön, Volvon ja Scanian, fuusio. Pääministeri Göran Perssonin mukaan on mieletöntä, että Ruotsi joutuu kärsimään maan ja sen kotimarkkinoiden pienuudesta.

Persson

Ruotsalaisten lehtien spekulaatioiden mukaan Volvo ja Scania ovat nyt vaarassa joutua ulkomaisten omistajien käsiin. Yritysten määräysvalta siirtyisi näin ulkomaille EU:n päätöksen seurauksena. Volvo-Scanian yhteenlaskettu markkinaosuus olisi Ruotsissa 93 prosenttia, Norjassa 70 prosenttia ja Suomessa 65 prosenttia.

EU kielsi fuusion juuri edistääkseen kilpailua Pohjoismaiden sisällä. Fuusion torjuminen tuskin lisää EU:n suosiota Ruotsissa. Osa maasta suhtautuu edelleen epäilevästi unioniin, ja jos kaksi suurta yritystä menetetään ulkomaalaisten käsiin EU:n päätösten takia, tulee tyytymättömyys vain kasvamaan.

EU:n kielteinen päätös tuli vain joitakin päiviä sen jälkeen, kun Göran Persson ja hänen sosiaalidemokraattinen puolueensa asettuivat tukemaan maan jäsenyyttä rahaliitto Emussa. Asiasta on luvassa myöhemmin kansanäänestys.

-Meidän on keskusteltava siitä, miten EU:n kilpailusäännökset kohtelevat pieniä maita kuten Ruotsia. Tämä kysymys tulee esille jokaisessa fuusiossa jokaisessa maassa, varoitti Persson. Talousministeri Björn Rosengren piti myös EU:n päätöstä suurena pettymyksenä.

Volvon ja Saabin henkilöautotuotanto on jo aikaisemmin myyty Fordille ja GM:lle Yhdysvaltoihin, vaikka autojen valmistus yhä jatkuukin Ruotsissa. Volvosta ruotsalaisuuden symbolina on enää jäljellä kuorma- ja linja-autotuotanto. Volvo on kaapannut itselleen suuren osan kilpailijansa Scanian osakkeista. Yhtiöillä on yhteensä 35 000 työntekijää Ruotsissa.

Houkutteleva kohde

Volvo on ostajille erityisen houkutteleva kohde, koska sillä on kassassa runsaasti rahaa Fordille tehdyn henkilöautotuotannon myynnin jäljiltä. EU perusteli kielteistä kantaansa fuusioon sillä, että on asiakkaiden etujen mukaista, ettei Volvo-Scania saa monopolia Pohjolan markkinoilla.

Ruotsalaisen autoteollisuuteen perehtyneen tutkijan Christer Karlssonin mukaan eniten EU:n päätöksestä hyötyvät tahot ovat kuitenkin kaikki Volvo-Scanian kilpailijoita. Ne välttyvät nyt vahvemmalta ruotsalaiselta kilpailijalta ja toisaalta Volvo ja Scania voidaan ostaa erikseen.
(STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.