Yritysten voimavaroista puuttuu tietoa

Yrityksen vahvuuksista ja heikkouksista ei saada riittävää kuvaa perinteisillä tarkastelutavoilla. Yritykset kaipaavat keinoja mitata aineettomia voimavaroja: osaamista, rutiineja, innovatiivisuutta, yrityksen julkisuuskuvaa.

Nordika-tutkimuksen mukaan yritykset arvostavat aineetonta pääomaa aiempaa tuntuvasti enemmän. Kaksi kolmasosaa suomalaisyrityksistä jo mittaa niitä säännöllisesti. Mittaustapoihin yritykset kaipaavat kuitenkin lisää keinoja. Nordika on pohjoismainen projekti, jolla selvitetään ainettoman pääoman merkitystä. Nyt tehtyyn Nordika-kyselyyn vastasi 345 pohjoismaista yritystä. Näistä kaksi kolmasosaa oli suomalaisia.

Suomalaisyrityksistä 94 prosenttia pitää aineettomia voimavaroja itselleen tärkeänä. Aineettomiin voimavaroihin luetaan mm. henkilöstön osaaminen, raportointijärjestelmät, asiakassuhteet, työntekijöiden tyytyväisyys ja pätevyys, kyky käyttää viestintätekniikkaa ja innovatiivisuus.

-Rahoitusmarkkinoilta on odotettavissa lisää paineita monipuolistaa tietoa yrityksen voimavaroista, jotka eivät näy taseessa, talouspoliittinen asiamies Päivi Räty Teollisuuden ja työnantajien keskusliitosta sanoo. Monet aineettomaan pääomaan sisältyvät seikat kuten tavaramerkit ja patentit saattavat olla omaisuutena yrityksen taseessa, mutta vain siltä osin, kuin ne on erikseen hankittu.
(STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.