Air Francen mysteeri selvisi vuosien kuluttua: Lentäjillä puutteellinen koulutus

Air Francen matkustajakoneen häviäminen vuonna 2009 on yksi viime vuosien seuratuimpia mysteerejä. Kone katosi samaan tapaan kuin Malaysia Airlines viime viikonloppuna – aluksi koneesta ei löytynyt jälkeäkään. 

Vajaa viikko turman jälkeen löydettiin ensimmäiset hylyn osat ja uhreja. Turman syitä pystyttiin tarkentamaan vajaat kaksi vuotta myöhemmin, kun koneen mustat laatikot löytyivät.

Air Francen Airbus A330-200 putosi mereen rajussa myrskyssä Atlantin yllä kesäkuussa 2009.  

Turman syyksi tarkentui lopulta se, että lentäjät eivät olleet saaneet koulutusta koneen käsin ohjaamiseen rajussa myrskyssä.

Sen lisäksi, että kone joutui keskelle ukkosmyrskyä, sen nopeussensorit jäätyivät ja autopilotti meni pois päältä. Popular Mechanics -sivuston mukaan putoamisen aiheutti lopulta toisen lentäjän toistuvat virheet.

Ensin toinen lentäjistä ei pystynyt ohjaamaan konetta käsin myrskyn ohi, minkä jälkeen jälkeen toinen lentäjä alkoi käyttäytyä epäjohdonmukaisesti. Hän muun muassa nosti koneen lentokorkeutta jyrkästi, vaikka pilotit olivat aiemmin keskustelleeet, että koneen korkeutta ei voi turvallisesti nostaa siinä tilanteessa. 

Popular Mechanicsin haastattelema lentäjä ja kouluttaja Chris Nutter piti toisen lentäjän käytöstä vaikeana ymmärtää.

– En ymmärrä miksi hän nosti korkeutta. Luonnollista tuossa tilanteessa olisi tehdä cross-check eli vertailla nopeusmittareiden ja muiden mittareiden lukemia keskenään. Tällaisissa tilanteissa tehdään perusteellinen arvio ennen kuin ryhdytään toimiin. Ilmeisesti tässä tapauksessa niin ei tehty, sanoi Nutter.

Onnettomuustutkijat totesivat lopulta selvityksissään, että miehistö joutui tilanteeseen, johon he eivät olleet saaneet lainkaan koulutusta.

 


Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.