Airbus 320-konetyypin onnettomuudet: 25 vuodessa kahdeksan tuhoisaa turmaa

Helmikuu 1990 Indian Airlines lento 605

Helmikuun 14. päivänä vuonna 1990 Indian Airlinesin lento romuttui laskeutuessaan Bangladoren lentokentälle. Turmassa kuoli 92 ihmistä.

Kone oli Airbus A320-231, ja se oli matkalla Mumbaista Bangladoreen. Kone osui laskeutuessaan maahan golfkenttään niin kovin, että nousi hetkeksi ilmaan ja osui uudelleen maahan menettäen moottorinsa ja laskutelineensä ja pysähtyi lopullisesti. Turman syy on todennäköisesti se, että lentäjät eivät ymmärtäneet koneen kaikkia toimintoja. Automaattiset korkeusilmoitukset ja käsky lisätä voimaa laskutilanteessa hämmensivät ohjaamossa.

Tammikuu 1992 Air Inter lento 148

Tammikuun 20. päivänä vuonna 1992 Air Interin lento numero 148 romuttui Vogeesien vuoristoon Ranskan itäosassa. Lento oli kierrellyt laskeutuakseen Strasbourgin lentokentälle. Koneessa oli 96 ihmistä, joista yhdeksän selvisi hengissä.

Lento lähti Lyonin lentokentältä Ranskasta ja oli matkalla Strasbourgiin. Laskeutuessaan se osui vuoristoon 800 metrin korkeudessa. Lentäjät eivät saaneet minkäänlaista varoitusta uhkaavasta vaarasta, koska Air Interin koneissa ei ollut maan läheisyyttä osoittavaa varoitussysteemiä.

Elokuu 2000 Gulf Air lento 072

Gulf Airin lento numero 072 oli reittilento Kairosta Manamaan. Elokuun 3. päivänä vuonna 2000 tuo lento kuitenkin syöksyi Persianlahden rantavesiin viiden kilometrin päähän lentokentästä. Kaikki koneessa olleet 143 henkilöä menehtyivät. Koneessa oli 36 lasta.

Kone lähestyi lentokenttää normaalia kovemmalla nopeudella. Ensimmäinen yritys laskeutua epäonnistui, ja kone yritti aloittaa kiertelyn uutta laskeutumista varten. Kone yritti nousta, mutta kääntyi 15 asteen laskuun. Lentokoneen miehistö ei vastannut varoituksiin, ja minuutin päästä nousuyrityksestä se katosi tutkasta. Turman syyksi on tutkinnan mukaan paljastunut lentäjän virhe.

Toukokuu 2006, Armavia lento 967

Armavian lento oli matkalla Armeniasta Sotshiin toukokuussa 2006. Lentokone putosi mereen valmistautuessaan laskeutumaan Sotshin lentokentälle. Kone syöksyi mereen yrittäessään tehdä ylösvedon ensimmäisen epäonnistuneen laskeutumisyrityksen jälkeen. Kaikki koneessa olleet 113 ihmistä menehtyivät.

Turman syyksi epäillään huonoa säätilaa. Onnettomuuskoneen hylky löydettiin aamuyöllä.

Heinäkuu 2007 TAM Airlines lento 3054

TAM Airlinesin lento numero 3054 oli Brasilian sisäinen reittilento. Heinäkuun 17. päivänä vuonna 2007 kone kuitenkin epäonnistui jarruttamaan märällä kiitoradalla ja törmäsi lähellä olleeseen TAM Expressin varastorakennukseen ja sen vieressä olleeseen huoltoasemaan. Kone syttyi tuleen.

Kaikki 181 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä kuolivat. Lisäksi surmansa sai 12 ihmistä, jotka olivat maassa onnettomuuden sattuessa.

Brasilian yleisen turvallisuuden ministeriön marraskuussa 2008 julkaiseman onnettomuustutkimusraportin mukaan turman suurin syyllinen oli ilmailuhallinto (NCAA), jonka olisi pitänyt sulkea kenttä turmailtana voimakkaiden sateiden vuoksi.

Marraskuu 2008 XL Airways Germany lento 888T

XL Airways Germanyn lento putosi Välimereen Ranskan rannikolla lähellä Espanjan rajaa marraskuussa 2008.

Kone oli tekemässä testausta, jota varten se oli lähtenyt Perpignan lentokentältä, lentänyt Gaillacin yli ja oli palaamassa takaisin Perpignanin kentälle. Kone lähestyi kenttää mereltä päin. Koneessa oli seitsemän ihmistä, jotka kaikki kuolivat. Koneella oli turman sattuessa kova vauhti.

Turmapaikka eristettiin rikospaikaksi ja poliisi aloitti tutkinnan tapon yrityksestä.

Heinäkuu 2010, Airblue lento 202

Pakistanissa kotimaan lentoa tehnyt lento numero 202 syöksyi maahan lähellä Pakistanin pääkaupunkia Islamabadia. Kaikki koneessa olleet 146 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä kuolivat.

Lentokoneeseen menetettiin yhteys, kun se yritti laskeutua tiiviissä sumussa ja rankassa monsuunisateessa.

Joulukuu 2014, AirAsian lento 8501

AirAsian lento numero 8501 oli matkalla Surabayasta Singaporeen. Se kuitenkin syöksyi Jaavanmereen joulukuun 28. päivänä vuonna 2014.

Koneessa oli 162 ihmistä, valtaosa heistä indonesialaisia. Koneen lentäjä oli pyytänyt lupaa muuttaa lentoreittiään ja - korkeuttaan huonon sään vuoksi. Koneeseen menetettiin yhteys klo 7.24 paikallista aikaa. Tällöin kone oli Jaavanmeren yllä. Kone oli kadotessaan kulkemassa myrskypilvien läpi.

Maaliskuu 2015, Germanwings lento 4U9525

Germanwings-yhtiön kone putosi Alpeille maaliskuun 24. päivä vuonna 2015. Koneessa oli 144 matkustajaa ja 6 miehistön jäsentä, jotka kaikki menehtyivät. Turman syytä ei vielä tiedetä. Kone laskeutui kahdeksan minuutin ajan, ja koneen ohjaamossa on tiettävästi ollut täysin hiljaista tuolloin. Turmakoneen pilottien epäillään olleen tajuttomina. 

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.