Koulunaloitusikä ei vaikuta myöhempään koulumenestykseen

Tuoreen australialaistutkimuksen mukaan lapsen koulunaloitusiällä ei ole juurikaan merkitystä myöhemmän koulumenestyksen kannalta. Lapsi kannattaa kuitenkin luultavasti päästää kouluun mieluummin aiemmin sen sijaan että häntä pidäteltäisiin kotona.

Professori Andrew Martin Sydneyn yliopistosta tutki vajaan 4000 oppilaan koulumenestystä vertailemalla samana vuonna koulun aloittaneiden nuorempien ja vanhempien oppilaiden tuloksia. Oppilaat olivat lukioikäisiä.

Aiemmissa tutkimuksissa luokan vanhimpien on todettu pärjäävän ala-asteella nuorempiaan paremmin.

- En löytänyt todisteita siitä, että korkeampi ikä vaikuttaisi teoreettisiin taitoihin lukiossa, Martin sanoo.

Sen sijaan luokan vanhimmilla oli alhaisempi motivaatio, he lintsasivat useammin ja saivat aikaan vähemmän kuin muut. Tämä näkyi myös niissä lapsissa, jotka olivat ryhmänsä vanhimpia koska joutuivat uusimaan saman luokan.

Lukion lopussa kaikkein nuorimmat oppilaat suoriutuivat koulutehtävistä parhaiten.

Koulunkäynti muokkaa lasta

Andrew Martinin mukaan moni asia vaikuttaa siihen, että nuoremmat oppilaat ovat aluksi tovereitaan jäljessä, mutta ottavat sitten luokkakavereidensa tason kiinni ja usein myös ohittavat sen myöhemmin.

Vahvin tekijä saattaa olla koulunkäynti itse.

- Koulu on merkittävin väliintulo, jonka ihminen tulee koskaan kokemaan, sanoo Martin.

Koska koulu muovaa lasta niin paljon, on se hänen mukaansa parempi aloittaa heti. Professori uskoo, että tunneäly ja sosiaaliset taidot kehittyvät samassa tahdissa teoreettisten taitojen kanssa.

Martinin mukaan tutkimuksen tärkein tulos oli, että koulunkäynnissä lapsen alkutaso ei määritä sitä, mihin hän voi yltää koulun loppuessa.

(MTV3-STT-DPA)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.