"Lentoturman takana ehkä salaman aiheuttama tulipalo"

Air Francen lentoturman syy on edelleen mysteeri. Koneen uskotaan joutuneen myrskyyn ja myös salamaniskun yhteyttä onnettomuuteen on esitetty.

Flight International Magazinen turvallisuuteen erikoistunut toimittaja David Learmount pitää salamaniskua onnettomuuden mahdollisena aiheuttajana. Tosin vain välillisesti.

- Salamanisku ei suoranaisesti voi aiheuttaa onnettomuutta. Lentokone on suunniteltu kestämään salamaniskun ja sitten pääsemään eroon staattisesta sähköstä, Learmount korostaa Time-lehdessä.

Learmountin mukaan salamanisku virtapiiriin ja sen aiheuttama oikosulku on erittäin harvinaista.

- Mutta oikosulku tarkoittaa kipinöitä ja kipinät tarkoittavat tulta. Tämä on spekulointia, mutta totuus on, että lentokone on kadonnut, Learmount jatkaa päätelmäänsä.

Paneeleiden piilossa riehuva tulipalo on lentäjien painajainen, joka toteutui vuonna 1998. Tuolloin Swissairin kone syöksyi Kanadan edustalla mereen koneen rakenteissa salaa levinneen tulipalon seurauksena.

Vaikka lentokoneiden rakenteisiin on tehty paljon parannuksia kyseisen onnettomuuden jälkeen, on riski Learmountin mukaan edelleen olemassa..

- On yksi asia, joka ei ole muuttunut niin monimutkaisia ja hienostuneita kuin nykykoneet ovatkin. Se on se, että jos koneessa syttyy paneeleiden takana tulipalo, suuressa osassa konetta ainoat palon tunnistimet ovat miehistön nenät, Learmount korostaa.

On äärimmäisen harvinaista, että vain yksi ainoa syy johtaa lento-onnettomuuteen, sanoo Finnairin Airbus-ryhmän päällikkö, lentokapteeni Pekka Peräkylä. Katso haastattelu.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.