Limsajätit lupaavat pienentää pullokokoja USA:ssa

Amerikkalaiset virvoitusjuomajätit lupaavat nykyistä pienempiä pulloja Yhdysvaltojen markkinoille.   

Coca-Cola, Pepsi ja Dr. Pepper Snapple aikovat myös muun muassa tuoda myyntiin nykyistä enemmän vettä ja muita vähäkalorisia tai kokonaan kalorittomia juomia.

Lisäksi ne ovat sopineet, että kaloreista tiedotetaan juomien myyntipaikoilla.  

Yhtiöiden tavoitteena on vähentää juomista saatujen kaloreiden kulutusta viidenneksellä vuoteen 2025 mennessä.  

Juomajäteillä on ollut viime aikoina vaikeuksia kotimarkkinoillaan. Esimerkiksi New Yorkissa ja Kaliforniassa on esitetty pullokokojen rajoittamista sääntelyllä.  

Kansanterveysjärjestön mielestä yhtiöiden aikeet eivät riitä. Se kehottaa niitä lopettamaan sokerijuomien verojen ja varoitustarrojen vastustamisen.  

Professori pitää julkisuustemppuna

New Yorkin yliopiston ravitsemuksen ja kansanterveyden professori Marion Nestle sanoo, ettei yhtiöillä ole mitään vaikeuksia päästä tavoitteeseensa, koska sokeristen virvoitusjuomien kulutus on jo laskussa.  

-  Jos ne (virvoitusjuomayhtiöt) oikeasti haluavat edistää kansanterveyttä, niiden pitäisi lopettaa taistelu limsaveroja ja muita terveystoimenpiteitä vastaan, professori Nestle kirjoitti sähköpostissa AFP:lle.  

- Tämä on pelkkä julkisuustemppu.  

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.