Nordea asiakkaistaan: Olemme vain auttaneet heitä, emme laskuttaneet

Pankkikonserni Nordea on selvittänyt osuuttaan Panaman veroparatiisikäytäntöihin. Nordeaa on syytetty siitä, että se on auttanut yrityksiä verojen välttelyssä.

Nordean konsernijohtaja Casper von Koskull sanoi puoliltapäivin Tukholmassa järjestetyssä tiedotustilaisuudessa, että yhtiö on jo kuusi vuotta sitten tiukentanut ohjeistustaan veroparatiiseja koskeviin käytäntöihin. 

– Aloite offshore-yhtiöiden perustamiseen tullut aina asiakkailta. Olemme vain auttaneet asiakkaitamme, emme laskuttaneet heitä, von Koskull jatkaa.

Nordean kiirastuli alkoi maanantaina niin sanottujen Panama-papereiden paljastuksista. Asiakirjojen mukaan Nordea on järjestellyt asiakkailleen yhteyksiä veroparatiiseihin yli kymmenen vuoden ajan. Reaktiot ovat olleet voimakkaita ja viimeksi Vasemmistoliitto päätti vaihtaa Nordean toiseen pankkiin.

Von Koskull muistutti, että osa veroparatiiseissa toimivista yrityksistä toimii täysin laillisesti ja niiden toiminta on osa kansainvälisten yritysten rahoitusrakennetta. 

Nordea aikoo myös selvittää, onko asiakirjojen päivämääriä muuteltu kuten Ylen dokumentissa väitettiin. Ylen mukaan Nordea pyysi 2012 panamalaista Mossack Fonsecaa muuttamaan päivämääriä asiakirjoissa. 

Koskull vakuutti Nordean kantavan vastuunsa asiassa, samoin hän vakuutteli konsernin noudattavan lakeja ja asetuksia.


Nordean tiedotustilaisuus 7.4.2016


Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.