Ongelmalaiva Onyx jatkamassa matkaansa

Ranskan Brestin satamaan jumiutunutta ongelmalaiva Onyxia korjataan parhaillaan.

Suomen Ympäristökeskuksen (SYKE) mukaan alus on tarkoitus saada lähtökuntoon tämän päivän tai viimeistään huomisen kuluessa. Viranomaistarkastukset Onyxille tehdään puolestaan huomenna tai viimeistään ylihuomenna, aivan kuten tehtiin Vaasassa ennen sen lähtöä Suomesta. Vaasassa Onyxin merenkulkukelpoisuuden tarkasti Merenkulkulaitos.

Onyx pääsi viimein lähtemään Vaasasta muutama viikko sitten, kun Suomen ympäristökeskus oli saanut riittävän näytön siitä, että alus viedään Turkkiin korjaustelakalle, eikä sitä ajeta romutettavaksi EU:n ulkopuolelle. SYKE on pelännyt, että Onyx viedään esimerkiksi Bangladeshiin tai Intiaan romuttamolle, joka luokitellaan työntekijöiden terveydelle ja ympäristölle vaarallisiksi. Alus sai kuitenkin lähteä Vaasasta, kun sen omistaja oli vaihtanut luokituksen matkustajalaivasta rahtialukseksi.

Lähdettyään Englannin Portlandista, Onyx joutui kuitenkin kovaan merenkäyntiin Atlantilla ja vaurioitui, minkä vuoksi se hinattiin Brestiin. Aluksen on korjausten jälkeen tarkoitus lähteä kohti Välimerta.

Määränpää sittenkin Bangladesh?

Ylen uutisten tietojen mukaan Onyxin kapteeni Akhtar Masood on myöntänyt, että aluksen määränpää on sittenkin romuttamo Bangladeshissa, eikä asiakirjoihin merkitty korjaustelakka Turkissa. Ylen ranskalaisviranomaisilta saamien tietojen mukaan intialainen varustamo olisi myös irtisanonut kapteeni Masoodin. Viranomaslähteen mukaan kapteeni aikoo lentää kotiinsa Bangladeshiin heti kuin mahdollista.

Suomen ympäristökeskuksesta kerrotaan, että varustamoyhtiötä edustava kapteeni vastasi kuitenkin ”ehdottomasti ei”, kun häneltä tänäaamuna kysyttiin, onko tarkoitus viedä Onyx romutettavaksi Bangladeshiin.

Aluksen miehistö on jo aiemmin kertonut, etteivät useimmat heistä ole saaneet palkkaa moneen kuukauteen. Miehistö on kieltäytynyt jatkamasta matkaa, ennen kuin Onyxin kaikki neljä moottoria on korjattu.

Onyx liikennöi 60-luvun puolivälistä lähtien vuosien ajan Ruotsin ja Suomen välillä Casino Express ja Fennia -nimisenä. Sittemmin alus oli kaksi vuotta toimintakiellossa Vaasan satamassa surkean kuntonsa vuoksi.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.