Pulloveden suosio hiipuu Yhdysvalloissa

Pullotettuun veteen ihastuneet amerikkalaiset ovat alkaneet viime aikoina jarrutella sen lipittämistä. Osasyynä menekin hiipumiseen on ympäristöaktivistien kampanjointi, mutta myös pulloveden hinta ja selvitykset sen laadusta ovat viemässä amerikkalaisia takaisin kraanaveden pariin.

Nykyisellään Yhdysvalloissa myydään 500 miljoonaa pulloa vettä viikossa. Se onkin noussut juomien keskuudessa suosituimmaksi tuotteeksi heti virvoitusjuomien jälkeen.

Asiantuntijat muistuttavat, että kraanavesi on yleensä huomattavasti pullovettä tarkemmin tutkittua ja sen laatu paremmin säänneltyä.

Monet paljon myydyt pullotetut vedet ovat itse asiassa uudelleen puhdistettua kraanavettä, johon on mahdollisesti lisätty joitain mineraaleja.

Pepsin ja Coca-Colan oli painostuksen jälkeen pakko ilmoittaa myydyimpien vesiensä tuoteselosteissa, että pullojen sisältö on peräisin kraanasta.

Food and Water Watch -etujärjestön mukaan Yhdysvalloissa käytetään 47 miljoonaa gallonaa öljyä vuodessa yksinomaan vesipullojen valmistukseen.

- Jokainen pullo vaatii sisältöönsä verrattuna viisinkertaisen määrän vettä pelkästään sen valmistukseen, muistutetaan järjestön web-sivuilla.

Pullovesiteollisuus on kuitenkin vastannut syytöksiin tutkimuksilla, joiden mukaan vesipullojen ekologinen jalanjälki on hyvin pieni, ja että uusissa pulloissa on huomattavasti aiempaa vähemmän muovia.

Nuoret näyttävät mallia

Monet oppilaitokset ovat olleet pulloveden vastaisen liikkeen kärkijoukossa; enää ei ole lainkaan muodikasta liikkua ympäriinsä kertakäyttöinen vesipullo kainalossa.

Missourilaisessa yliopistossa St. Louisissa pulloveden myynti kiellettiin kampuksella jo viime vuonna. Esimerkkiä on seurannut muun muassa Portlandin yliopisto Oregonissa.

Massachusettsissa sijaitsevasta Concordista tulee ensimmäinen kaupunki, joka on kieltää pulloveden myynnin alueellaan. Kielto tulee voimaan ensi vuonna.

- Meillä on van yksi planeetta enkä halua nähdä sen tuhoutuvan, sanoi kiellon takana oleva 82-vuotias aktivisti Jean Hill.

Jotkut kaupungit kuten esimerkiksi Kalifornian San Francisco ovat kieltäneet pulloveden oston julkisilla varoilla. Jotkut huippuravintolatkin ylpeilevät jo sillä, etteivät ne tarjoa asiakkailleen pullovettä.

Vesi meni vauhdilla kaupaksi takavuosina. Myynti nousi lähes 60 prosenttia vuodesta 2003 vuoteen 2008, jolloin trendi tyrehtyi ja veden myynti kääntyi hienoiseen laskuun.

(MTV3 - STT)

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.