Ruotsin kohupuolue kielsi iltapäivälehdeltä pääsyn vaalivalvojaisiin

Maahanmuuttovastainen ruotsidemokraatit ilmoitti iltapäivällä kieltävänsä iltapäivälehti Expresseniltä pääsyn vaalivalvojaisiinsa.

Ruotsidemokraatit suuttui lehden paljastuksista, että moni puolueen jäsen on kirjoitellut nimimerkillä vihasivustoille. Parikymmentä puolueen jäsentä on potkittu pois kirjoitustensa takia.

Kirjoituksissaan he muun muassa kutsuivat maahamuuttajia "puoliapinoiksi" ja rinnastivat afrikkalaiset torakoihin.

– Tämä on hyvin yllättävää, koska ruotsidemokraatit on aiemmin yrittänyt esiintyä vakavasti otettavana valtiopäiväpuolueena ja ainakin toisinaan vastannut kriittisiin kysymyksiin, sanoi Expressenin päätoimittaja Thomas Mattsson.

Ruotsidemokraattien mukaan se ei halua tehdä yhteistyötä Expressenin kanssa, koska lehdelle tiedot hankkinut Research-yhdistys edustaa väkivaltaista vasemmistolaista ääriliikettä.

Expressen otti tänään kantaa ruotsidemokraatteja vastaan ja nosti kanteensa kehotuksen "Äänestä rasismia vastaan".

Puoluetta arvosteltiin yrityksestä rajoittaa sananvapautta. Muut tiedotusvälineet ilmoittivat jakavansa aineistonsa Expressenin käyttöön.  

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.