Russia Today -kanavan uutisankkurit kääntyivät työnantajaansa vastaan

Englanninkielisiä uutisia tarjoava Venäjän valtion Russia Today -uutiskanava (RT) on joutunut kiusalliseen tilanteeseen sen jälkeen, kun kaksi yhtiön uutisankkuria arvosteli julkisesti työnantajansa Ukraina-uutisointia.

Maanantaina uutisankkuri Abby Martin ilmoitti lähetyksen päätteeksi vastustavansa Venäjän toimia Ukrainan Krimissä.

- Vastustan jyrkästi sitä, että mikään valtio puuttuu toisen itsenäisen valtion asioihin. Se, miten Venäjä on toiminut, on väärin, lausui Martin.

Kaksi päivää myöhemmin toinen uutisankkuri, Liz Wahl, lopetti suoran lähetyksen ilmoittamalla julkisesti irtisanoutumisestaan:

- En voi olla mukana Venäjän valtion rahoittamalla kanavalla, joka kaunistelee Putinin toimia, totesi Wahl ja jätti työnsä.


Erityisesti länsimaiset tiedotusvälineet ovat luonnehtineet RT:tä Kremlin propagandakanavaksi. Kanavan uutiset tunnetaan Yhdysvaltain-vastaisuudestaan – Venäjän asioita käsitellään valikoiden ja kritiikittömästi.

Yllättävää kyllä, Abby Martin sai pitää työpaikkansa julkisesta Venäjä-arvostelustaan huolimatta. Martin totesi CNN:n haastattelussa, että hänellä on yhä esimiestensä tuki. Toisaalta RT-kanava tviittasi pian lähetyksen jälkeen lähettävänsä Martinin Krimille, jotta tämä "pääsisi paremmin perille alueen tapahtumista. Tiettävästi Martin on kieltäytynyt lähtemästä Ukrainaan. 

Ex-toimittaja:  Georgian tuhoista ei saanut uutisoida

RT:n päätoimittaja Margarita Simonyan myöntää, että kanavan journalistit kertovat asioista "Venäjän näkökulmasta". Hän kuitenkin korostaa, ettei RT jätä uutisoimatta tapahtumista Ukrainassa tai missään muuallakaan.

New York Timesin haastattelema brittijournalisti William Dunbar ei ole samaa mieltä asiasta. Dunbar työskenteli toimittajana RT:llä vuonna 2008, jolloin Venäjä pommitti Georgiaa.

Georgiaan lähetetty Dunbar kertoi puhelimitse pommeista RT-kanavan suorassa uutislähetyksessä. RT-kanavalta vihjattiin Dunbarille, ettei hän pääse enää lähetyksiin, mikäli mainitsee Venäjän tiputtamat pommit. 

Dunbarin mukaan pommituksissa tuhoutuneista rakennuksista Georgiassa tai kadulla makaavista ruumiista ei saanut raportoida. Sen sijaan häntä kehotettiin tuottamaan Kremliä palvelevia uutisia. Dunbart irtisanoutui.

-  Ei ole minkäänlaista epäilystä siitä, että Russia Today lähti sotaan yhteistyössä Kremlin kanssa. RT ei niinkään sano journalisteilleen, mitä heidän pitäisi sanoa, vaan pikemminkin, mitä heidän ei pidä sanoa, toteaa Dunbar.

Lähteet: CNN, New York Times, The Telegraph

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.