Tiede: Uusi tekniikka tekee sähköauton korista akun

Sähköauton korista kaavaillaan ajoneuvon akkua. Uudet, kevyet materiaalit mahdollistavat virran varaamisen sähköauton rakenteisiin, kertoo Tiede-lehti.

Nykyisten sähköautojen ongelma on saada akkujen kesto riittävän suureksi tekemättä autosta kohtuuttoman painavaa.

Tällä hetkellä sähköauton akut antavat virtaa vain noin 150 kilometrin matkaan.

Tiede-lehden mukaan kehitteillä on kemiallisten akkujen sijaan superkondensaattoreita, jotka varastoivat sähköä nopeasti. Kondensaattorit valmistetaan grafeenista. Grammaan grafeenia mahtuu yli 200 kertaa enemmän sähköä kuin kilon painoiseen tavalliseen kondensaattoriin.

Ongelmana on grafeenin hinta, joten vision edellytyksenä on grafeenin hinnan halpeneminen, kuten oletetaan.

Volvo osallistuu ainoana autonvalmistajana EU-rahoitteiseen grafeenin tutkimushankkeeseen.

Tutkimus on tuottanut tulosta ja hiilikuidusta ja polymeerihartsista muodostuvalla nanomateriaalilla on pystytty laminoimaan superkondensaattoriakku auton korin runkoon.

Volvo valmisti viime syksynä kaksi komponenttia tekniikan testaamiseksi. Molempia rakenteita on testattu Volvon S80-mallissa.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.