Tutkijat: Avaruudesta älyä etsivien kannattaa asettautua muukalaisten asemaan

Tuoreen tutkimuksen mukaan Maan ulkopuolista elämää metsästävien tutkijoiden pitäisi asettautua muukalaisten asemaan.

Eri tähtiä kiertäviä planeettoja on löydetty havainnoimalla tähden kirkkautta. Planeetan ohitus emotähtensä edestä näkyy tähden kirkkauden muutoksena. Luonnollisesti planeettoja voidaan tarkkailla tällä tavalla vain silloin, jos niiden kiertorata kulkee maapallolta käsin katsottuna emotähtensä edestä.

Space.com-sivusto kertoo, että tutkijoiden mukaan mahdolliset kaukaisten planeettojen muukalaiset saattavat havainnoida maapalloa samalla tavalla määritelläkseen onko täällä elämää. Mutta Maan ylikulku Auringosta on nähtävissä vain tietyistä osista avaruutta.

-On mahdotonta arvioida, että käyttäisivätkö muukalaiset samanlaista havainnointitekniikkaa kuin me. Mutta myös heitä sitoisivat samat fysikaaliset periaatteet kuin meitäkin. Maapallon kulun tarkkailu aurinkomme edestä olisi ilmeinen metodi meidän havaitsemiseksi, toteaa tutkimusta kirjoittanut René Heller Max Planck -instituutista.

Hypoteesin mukaan maapallon tällä tavalla havainneet kehittyneet muukalaiset voisivat koittaa ottaa yhteyttä tänne.

Ulkoavaruuden elämän signaaleja metsästävien kannattaisikin tutkimuksen mukaan virittää vastaanottimensa niille osille avaruutta, joista maapallon ohitus Auringon edestä on mahdollista havaita.

Tässäkin tapauksessa havainnoitavia tähtiä olisi Linnunradalla noin 100 000 kappaletta, joten tutkittavista kohteista ei tulisi pulaa.

Osallistu keskusteluun