Tutkijat vaativat parempaa pääsyä lentäjien terveystietoihin – Germanwingsin perämiehelle suositeltiin psykiatrista hoitoa

Siviili-ilmailuonnettomuuksia tutkivan ranskalaisen BEA:n johtopäätös Germanwingsin vuodentakaisesta tuhoisasta lennosta on sama kuin aiempienkin selvitysten: masennuksesta kärsinyt perämies Andreas Lubitz aiheutti onnettomuuden lentämällä koneen tahallaan vuorenrinteeseen Ranskan Alpeilla.

Ranskalaistutkijoiden mukaan Lubitz oli alkanut osoittaa psykoottisen masennuksen oireita joulukuussa 2014 ja hän konsultoi seuraavien kuukausien aikana useita lääkäreitä.

Eräs lääkäri suositteli psykiatriseen hoitoon hakeutumista vielä kaksi viikkoa ennen tuhoisaa lentoa, ranskalaistutkijat kertoivat tänään.


Kukaan Lubitzia tutkineista lääkäreistä ei kuitenkaan tehnyt ilmoitusta Lubitzin työantajalle tai ilmailuviranomaisille.

– Useilla yksityislääkäreillä oli tieto siitä, että perämies oli sairas. Jotkut jopa tiesivät, että hän on lentäjä. Tätä tietoa ei kuitenkaan jaettu ilmailuviranomaisille eikä Germanwingsille, BEA:n apulaisjohtaja Arnaud Desjardin sanoi raportin luovutustilaisuudessa.

Suomen onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Ismo Aaltonen sanoo, että raportin pääpaino on lentäjien henkisissä ongelmissa ja niihin liittyvissä suosituksissa. 

Tapahtumien kulusta raportissa ei ole merkittävää uutta tietoa, turma on tapahtunut niin kuin jo aikaisemmin on kerrottu.

– Raportin mukaan nyt pitäisi ottaa tavoitteeksi parantaa tiedonsiirtoa lääkäreiltä lentoyhtiöön. Siinä suositetaan arvioimaan, milloin yleinen turvallisuus menee ohi luottamuksellisuudesta. Se on sitten viranomaisten tehtävä pohtia miten tämä asia ratkaistaan, Aaltonen sanoo.

Potilaan ja lääkärin välinen luottamus on kuitenkin vaikea aihepiiri.

– Raportin mukaan ainakin Saksassa on erittäin tiukka lainsäädäntö tältä osin. Luottamuksellisuus potilaan ja lääkärin välillä on liki täydellinen.

Aaltonen muistuttaa, että nyt puhutaan nimenomaan niistä lääkäreistä, jotka eivät ole ilmailun järjestelmässä mukana. Ilmailulääkärit ovat asia erikseen: he päättävät, saako lentäjä jatkaa työssään vai tarvitseeko hän hoitoa.

Germanwingsin 24. maaliskuuta 2015 sattuneessa turmassa kuoli kaikkiaan 150 ihmistä.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.