Venäjän tv:n propaganda meni jo liian pitkälle? ”3-vuotias ristiinnaulittiin”

Venäjän valtio-omisteisen Channel One -kanavan viikonloppuna esittämä haastattelu on herättänyt jyrkkää arvostelua.

Kanavalla haastateltiin venäläisellä pakolaisleirillä ollutta naista, joka väitti Ukrainan armeijan sotilaiden ristiinnaulinneen kapinallistaistelijan 3-vuotiaan pojan ilmoitustaululle Slovjanskissa, Itä-Ukrainassa.

Naisen mukaan kaksi armeijan sotilasta piti kolmevuotiasta paikallaan samaan aikaan, kun kolmas ristiinnaulitsi tämän.

Yksikään muu tiedotusväline ei ole saanut todisteita tai vahvistusta naisen väitöksille.

Chanel One ei puolestaan ole suostunut kommentoimaan haastattelua.

Aiemmin uutiskanava Lenta.ru:n päätoimittajana työskennellyt Galina Timchenko totesi uutistoimisto AFP:lle, että Chanel One rikkoi törkeästi journalismin eettisiä sääntöjä.

– Väitetystä tapauksesta ei ole minkäänlaisia todisteita, mutta kukaan ei edes kyseenalaista sitä, totesi Timchenko.

Venäläinen oppositiojohtaja Aleksei Navalnyi puolestaan tyrmäsi haastattelun esittämisen blogikirjoituksessaan.

– Ovatko he menettäneet täysin järkensä sepittäessään jotain tällaista? Tämän taustalla vaikuttavat ihmiset ovat vaaraksi koko yhteiskunnalle, kirjoittaa Navalnyi.

Ukrainan sisäministeriön tiedottaja Natalya Stativko luonnehti haastattelua “natsi-Saksan propagandaministeri Joseph Goebbelsin jalanjälkien seuraamiseksi.”

– Mitä karmaisevampia valheita he kertovat, sitä paremmin ne palvelevat Venäjän propagandakoneistoa, totesi Stativko.

Osallistu keskusteluun

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.